Δευτέρα 14 Νοεμβρίου 2011

Ανεξέλεγκτα τα πλαστά και εικονικά τιμολόγια!

Αποκάλυψη-σοκ, σύμφωνα με την οποία η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών εδώ και 1,5 χρόνο δεν έχει εκδώσει δύο υπουργικές αποφάσεις που θα επέτρεπαν τον ηλεκτρονικό έλεγχο των συναλλαγών των επιχειρήσεων τα έτη 2010 και 2011 και θα απέτρεπαν τα φαινόμενα έκδοσης και λήψης πλαστών και εικονικών τιμολογίων, έκανε ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών κ. Χρ. Γιαννόπουλος, κατά τη διάρκεια ημερίδας του Ινστιτούτου που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 9 Νοεμβρίου στην Αθήνα. Ο πρόεδρος του Ι.Ο.ΦΟ.Μ. αποκάλυψε ουσιαστικά ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών, ενώ μπορούσε, δεν προώθησε άμεσα τις κανονιστικές ρυθμίσεις που θα συνέβαλαν στην αποτελεσματική λειτουργία του σύγχρονου ηλεκτρονικού συστήματος διενέργειας φορολογικών ελέγχων ELENXIS και θα έθεταν οριστικό τέλος στη μάστιγα των πλαστών και των εικονικών τιμολογίων!



Όπως προκύπτει, ειδικότερα, από τα όσα επεσήμανε ο κ. Γιαννόπουλος, κατά την ομιλία του στην ημερίδα του ΙΟΦΟΜ για τον εκσυγχρονισμό και την απλοποίηση του φορολογικού συστήματος:




  • Το άρθρο 20 του ν. 3842/2010 που ψηφίστηκε από τη Βουλή και δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως τον Απρίλιο του 2010 προβλέπει ότι για συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων-επιτηδευματιών, τα δεδομένα των φορολογικών στοιχείων που εκδίδονται πρέπει να διαβιβάζονται ηλεκτρονικά σε βάση δεδομένων της Γενική Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείο Οικονομικών. Επιπλέον προβλέπει ότι με αποφάσεις του υπουργού Οικονομικών καθορίζονται ο χρόνος και η διαδικασία σταδιακής εφαρμογής της παραπάνω διαδικασίας, με βάση την αξία της συναλλαγής ή τον κύκλο εργασιών, οι τεχνικές προδιαγραφές διαβίβασης των δεδομένων, χρόνος διαβίβασης των δεδομένων των στοιχείων, ο τρόπος, η διαδικασία, η έκταση εφαρμογής, το όριο της αξίας των στοιχείων, ο τρόπος επιβεβαίωσης και κάθε άλλη λεπτομέρεια αναγκαία για την εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου.


  • Ουσιαστικά, με τις παραπάνω διατάξεις επιδιώχθηκε να δρομολογηθεί μια νέα διαδικασία ηλεκτρονικού ελέγχου της γνησιότητας των εκδιδόμενων φορολογικών στοιχείων, η οποία, σε συνδυασμό με την υποχρεωτική εξόφληση των συναλλαγών αξίας άνω των 3.000 ευρώ μέσω τραπεζικού συστήματος (που προβλέπεται επίσης από το άρθρο 20 του ν. 3842/2010), μπορεί ουσιαστικά να αποτρέψει φαινόμενα εκτεταμένης φοροδιαφυγής μέσω της έκδοσης και λήψης πλαστών και εικονικών φορολογικών στοιχείων.


  • Το σύστημα ηλεκτρονικής διενέργειας φορολογικών ελέγχων ΕLENXIS μπορεί να τροφοδοτηθεί με όλα τα δεδομένα των συναλλαγών που, σύμφωνα με την παραπάνω διαδικασία πρέπει να καταχωρίζονται σε βάση δεδομένων της ΓΓΠΣ. Έτσι θα μπορεί να ελέγχει πλήρως το ύψος, την ακρίβεια και την ειλικρίνεια των συναλλαγών που δηλώνουν οι επιχειρήσεις και οι επιτηδευματίες και να εντοπίζει άμεσα τις δηλωθείσες ανακριβείς, ψευδείς ή εικονικές συναλλαγές, δηλαδή τις περιπτώσεις έκδοσης ανακριβών, πλαστών ή εικονικών τιμολογίων.


  • Παρά τις πρωτόγνωρες δυνατότητες οριστικής πάταξης του φαινομένου των πλαστών και των εικονικών φορολογικών στοιχείων, οι οποίες παρέχονται στις φοροελεγκτικές υπηρεσίες μέσω της εφαρμογής των διατάξεων του άρθρου 20 του ν. 3842/2010 και της λειτουργίας του ΕLENXIS, οι αναγκαίες για την εφαρμογή των συγκεκριμένων διατάξεων υπουργικές αποφάσεις που έπρεπε να είχαν εκδοθεί από τον Απρίλιο του 2010 δεν έχουν ακόμη εκδοθεί! Δηλαδή έχει περάσει 1,5 χρόνος από τότε που τέθηκαν σε ισχύ οι πολύ σημαντικές αυτές ρυθμίσεις αλλά δεν έχουν ακόμη εφαρμοστεί επειδή η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών δεν έχει ακόμη αξιωθεί να εκδώσει τις υπουργικές αποφάσεις που είναι απαραίτητες για τον καθορισμό του τρόπου εφαρμογής τους!


Ο κ. Γιαννόπουλος αποκάλυψε ουσιαστικά την εγκληματική αμέλεια και αδράνεια της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών, που είχε ως συνέπεια οι φοροελεγκτικές υπηρεσίες να μην είναι σε θέση, ακόμη και σήμερα, να χρησιμοποιήσουν αποτελεσματικά τα εργαλεία της σύγχρονης τεχνολογίας για να πατάξουν οριστικά τα κυκλώματα των επιτηδείων που διακινούν πλαστά και εικονικά τιμολόγια, αποστερώντας από το Δημόσιο έσοδα ύψους δισεκατομμυρίων ευρώ κάθε χρόνο!



Περιγράφοντας αναλυτικά τις δυνατότητες του συστήματος ΕLENXIS, o κ. Γιαννόπουλος επεσήμανε, μεταξύ των άλλων, ότι:



-Στόχος του συστήματος ΕLENXIS είναι να εντοπίζονται ταχύτερα , με ασφάλεια και ευκολότερα όσοι πραγματοποιούν συναλλαγές με πλαστά και εικονικά τιμολόγια ή όσοι εμπλέκονται σε υποθέσεις φοροδιαφυγής.



-Για κάθε φορολογούμενο θα δημιουργείται ένας ηλεκτρονικός φάκελος αμέσως μετά την επιλογή του ως υποψηφίου για έλεγχο και ο οποίος φάκελος θα κλείνει μετά την οριστικοποίηση του ελέγχου.



-Ο έλεγχος, μετά την προετοιμασία στα γραφεία του ελεγκτικού κέντρου ,θα διενεργείται επιτόπια στην επιχείρηση μέσω ενός laptop που θα κρατά ανά χείρας ο ελεγκτής. Μέσω του latop, o ελεγκτής θα συνδέεται ασύρματα με την κεντρική μονάδα του Taxis, αντλώντας πληροφορίες για το προφίλ της ελεγχόμενης εταιρείας. Στις πληροφορίες που θα «κατεβάζει» θα αφορούν κυρίως μεγάλες επιστροφές Φ.Π.A., παρουσίαση φορολογικών παραβάσεων, λήψη πλαστών και εικονικών τιμολογίων, επιδοτήσεις, οικονομικά αποτελέσματα (ακαθάριστα έσοδα, δαπάνες, κέρδη κ.λπ.), απόδοση φόρου μισθωτών υπηρεσιών, αυξήσεις κεφαλαίου κ.λπ. Κατόπιν, τα φορολογικά δεδομένα που θα καταχωρεί στον φορητό υπολογιστή ο ελεγκτής θα στέλνονται στο Taxis για περαιτέρω επεξεργασία και διασταυρώσεις.



-Το νέο σύστημα θα επισπεύσει τις ελεγκτικές διαδικασίες και την επιβολή των προστίμων στους παραβάτες της φορολογικής νομοθεσίας.



-Κατά τη διενέργεια του φορολογικού ελέγχου ο ελεγκτής θα μπορεί να διενεργεί πρόσθετες ελεγκτικές επαληθεύσεις, για τυχόν περιπτώσεις κατά τις οποίες η επιχείρηση:



§ Ευρίσκεται στο ηλεκτρονικό αρχείο επιχειρήσεων και φυσικών προσώπων που έχουν εμπλακεί σε υποθέσεις φοροδιαφυγής ή είναι εκδότες ή χρήστες πλαστών και εικονικών τιμολογίων ή αφερέγγυοι.



§ Έχει διαπράξει στο παρελθόν φορολογικές παραβάσεις.



§ Έχει κατασχεμένα βιβλία και στοιχεία.



§ Δεν έχει υποβάλλει συγκεντρωτικές καταστάσεις πελατών - προμηθευτών.



§ Αναφέρεται στις συγκεντρωτικές καταστάσεις λάθος ή καθόλου A.Φ.M.



§ Ευρίσκεται στη λίστα των επιχειρήσεων που έχουν δηλώσει απώλεια βιβλίων ή στοιχείων.



-Κατά τη σχεδίαση των ελέγχων θα είναι δυνατή η επεξεργασία των κατάλληλων πληροφοριών με σκοπό την ανάλυση του κινδύνου και την ανάδειξη των υποθέσεων με τον υψηλότερο βαθμό «επικινδυνότητας» για φοροδιαφυγή.



-Χάρη στη συμβολή του συστήματος ELENXIS θεωρείται δυνατή η δημιουργία μιας «ενημερωμένης» και «αξιόπιστης μαύρης λίστας», ώστε στην πολιτική κατά της φοροδιαφυγής να γίνεται η καταγραφή των «ύποπτων» κλάδων και προσώπων.



-Στα νέα εργαλεία που έχει τη δυνατότητα να ενεργοποιήσει το υπουργείο Οικονομικών, περιλαμβάνονται και ευμεγέθεις κατάλογοι με κατηγορίες φορολογουμένων που θα πρέπει να «προσεχθούν» ιδιαιτέρως. Ειδικότερα, στα προαναφερθέντα αυτά εργαλεία εντάσσεται και η κατάρτιση καταλόγων κατηγοριοποίησης δύο ομάδων φορολογουμένων:



§ Πρώτον, των «ύποπτων» κλάδων για φοροδιαφυγή, και



§ Δεύτερον, των «σεσημασμένων» φοροφυγάδων.



-Μαζί με αυτές τις λίστες θα καταρτιστούν και ειδικοί δείκτες, με βάση τους οποίους θα γίνει και κατηγοριοποίηση των φορολογουμένων ανάλογα με την πιθανότητα φοροδιαφυγής. Έτσι, με βάση αυτά τα δεδομένα, θα σχεδιάζονται και θα διενεργούνται διαφορετικής συχνότητας και στοχοθέτησης φορολογικοί έλεγχοι.



Με τα στοιχεία που διαθέτουν το ΣΔΟΕ, αλλά και γενικότερα οι ελεγκτικές υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών, θα μπορεί να σκιαγραφηθεί με πλήθος επιμέρους παραμέτρων (κλάδοι, περιφέρειες, εποχικότητα, στατιστικά στοιχεία, κ.λπ.) όλο το φάσμα των φορολογικών παραβάσεων που διαπιστώνονται και να προσδιορισθεί επακριβέστερα η φοροδιαφυγή.



Πρακτικά αυτό σημαίνει πως διευρύνεται στις πρακτικές των ελέγχων η θεωρία των «συνήθων υπόπτων», καθώς στο ηλεκτρονικό αρχείο της ΓΓΠΣ, με τους παραβάτες της φορολογικής νομοθεσίας θα προστεθούν πολύ περισσότερα στοιχεία.

Δεν υπάρχουν σχόλια: