ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΟΘΕΣΗ ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΗΣ
ΜΕ ΤΗΝ ΤΡΟΪΚΑ
ΤΩΝ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΩΝ ΜΕΤΡΩΝ ΑΝΑΚΟΥΦΙΣΗΣ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ
ΚΡΥΒΕΤΑΙ Η ΠΟΛΥ ΠΙΘΑΝΗ ΑΘΕΤΗΣΗ ΤΩΝ ΥΠΟΣΧΕΣΕΩΝ
«Γκρίζες ζώνες» στις προεκλογικές
εξαγγελίες Σαμαρά!
2) Ο πρόεδρος της ΝΔ υποσχέθηκε ότι θα επιδιώξει να αποκατασταθούν οι πολύ χαμηλές συντάξεις και τα πολυτεκνικά επιδόματα στα επίπεδα που ήταν το 2009. Η αλήθεια είναι, όμως, ότι:
Σημαντικές απώλειες υπέστησαν από την 1η-1-2011 οι πολύτεκνες μητέρες των οποίων το τρίτο παιδί είναι κάτω των 6 ετών και εξ’ αυτού του λόγου λαμβάνουν μηνιαίο επίδομα τρίτου παιδιού ύψους 177 ευρώ. Στις περιπτώσεις αυτές, από 1ης-1-2011, έπαψε να καταβάλλεται ταυτόχρονα για το συγκεκριμένο τέκνο και το πολυτεκνικό επίδομα των 44 ευρώ. Συνεπώς, μία μητέρα με 4 παιδιά μέχρι 23 ετών, από τα οποία το τρίτο είναι κάτω των 6 ετών, λαμβάνει πλέον για το τρίτο παιδί 177 ευρώ το μήνα και για τα υπόλοιπα 3 παιδιά 132 ευρώ το μήνα (3 Χ 44 ευρώ για το καθένα). Συνολικά δηλαδή λαμβάνει 309 ευρώ το μήνα, μέχρι το τρίτο παιδί να κλείσει τα 6 του χρόνια. Με το καθεστώς που ίσχυε μέχρι τις 31-12-2010, η συγκεκριμένη μητέρα δικαιούτο να λαμβάνει καί το επίδομα του τρίτου παιδιού, δηλαδή τα 177 ευρώ το μήνα, καί τα πολυτεκνικά επιδόματα τα οποία ανέρχονταν σε 44,68 ευρώ το μήνα για κάθε παιδί, δηλαδή έφθαναν στο συνολικό ποσό 178,72 ευρώ. Συνολικά δηλαδή δικαιούτο να λαμβάνει 355,72 ευρώ το μήνα. Με το νέο καθεστώς, που ισχύει από την 1η-1-2011, κάθε μητέρα 4 παιδιών χάνει 46,72 ευρώ το μήνα! Επιπλέον απώλεια 46,72 ευρώ το μήνα για κάθε παιδί μετά το τέταρτο υφίσταται κάθε άλλη πολύτεκνη μητέρα (με 5, 6, 7παιδιά κ.ο.κ. και) με τρίτο παιδί κάτω των 6 ετών.
Εξάλλου, από τον Σεπτέμβριο του 2011 θεσπίστηκε εισοδηματικό όριο ύψους 55.000 ευρώ σε επίπεδο οικογενειακού εισοδήματος με αποτέλεσμα όσες τρίτεκνες και τετράτεκνες μητέρες ανήκουν σε οικογένειες με εισόδημα πάνω από το όριο αυτό να μην δικαιούνται πλέον πολυτεκνικών επιδομάτων και ισοβίων συντάξεων. Από την 1η-1-2012, στο πλαίσιο εφαρμογής ορισμένων δημοσιονομικών μέτρων άμεσης απόδοσης τα οποία συμφωνήθηκαν με την τρόικα κατά τις συζητήσεις για το δεύτερο Μνημόνιο, το εισοδηματικό όριο μειώθηκε από τις 55.000 στις 45.000 ευρώ.
Ο κ. Σαμαράς θα πρέπει, λοιπόν, να διευκρινίσει άμεσα εάν θα ζητήσει από την τρόικα να καταργηθούν όλες αυτές οι παραπάνω ρυθμίσεις με τις οποίες περιορίστηκαν ή καταργήθηκαν παροχές σε τρίτεκνες και πολύτεκνες οικογένειες. Επίσης οφείλει να ξεκαθαρίσει ποια θα είναι τα μέτρα ισοδυνάμου δημοσιονομικού αποτελέσματος που θα ζητήσει να ληφθούν στη θέση των παραπάνω μέτρων, τα οποία θα απαιτήσει να καταργηθούν! Κι αυτό διότι είναι γνωστό ότι δεν επαρκεί να συμφωνήσει η τρόικα στην κατάργηση επαχθών μέτρων. Θα πρέπει και να αποδεχτεί την επιβολή άλλων μέτρων στη θέση αυτών που θα καταργηθούν!
3) Ο πρόεδρος της ΝΔ δεσμεύθηκε ότι θα ζητήσει από την τρόικα να ρυθμιστούν με ευνοϊκό τρόπο για τους φορολογούμενους οι αλλεπάλληλες φορολογικές επιβαρύνσεις των επομένων μηνών, δηλαδή το ΕΤΑΚ και η έκτακτη εισφορά του 2009, ο Φόρος Ακίνητης Περιουσίας του 2010 και του 2011 και ο υπεραυξημένος φόρος για τα εισοδήματα του 2011. Διευκρίνισε δε ότι θα επιδιώξει οι συνολικές επιβαρύνσεις που θα υποστούν φέτος τα νοικοκυριά από τους φόρους αυτούς που θα κληθούν να πληρώσουν μαζεμένους να μην υπερβούν φέτος το 25% του μέσου οικογενειακού εισοδήματος κι ότι η πέραν του ορίου αυτού επιβάρυνση θα επιδιωχθεί να μεταφερθεί στα επόμενα δύο έτη. Η ευνοϊκή αυτή εξαγγελία είναι πολύ δύσκολο να υλοποιηθεί για τους εξής λόγους:
α) Μεταφορά σημαντικού ύψους φορολογικών επιβαρύνσεων του 2012 στα επόμενα έτη θα ερμηνευτεί αμέσως από την τρόικα ως μέτρο που θα επιφέρει σημαντική απώλεια εσόδων από τον φετινό κρατικό προϋπολογισμό, ο οποίος ήδη έχει πέσει έξω στις προβλέψεις του. Συνεπώς, μια τέτοια εισήγηση του κ. Σαμαρά θα απορριφθεί αμέσως. Η μόνη πιθανότητα να γίνει δεκτή αυτή η εισήγηση είναι να βρει ο κ. Σαμαράς άλλο μέτρο ισοδυνάμου δημοσιονομικού αποτελέσματος και άμεσης απόδοσης και να πείσει την τρόικα για την υιοθέτησή του.Συνεπώς, ο κ. Σαμαράς θα πρέπει να ξεκαθαρίσει ποιο θα είναι το νέο εναλλακτικό δημοσιονομικό μέτρο το οποίο θα εισηγηθεί στην τρόικα για να την πείσει να αποδεχτεί την εισήγησή του.
4) Ο πρόεδρος της ΝΔ δεν δεσμεύθηκε για την κατάργηση της «ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης» και του «τέλους επιτηδεύματος», που είναι δύο πολύ βαριά χαράτσια τα οποία φέτος θα συμπεριληφθούν στα εκκαθαριστικά του φόρου εισοδήματος. Συνεπώς, οι πολίτες θα πρέπει να υποθέσουν ότι αυτούς τους φόρους ο κ. Σαμαράς δεν επιθυμεί να τους καταργήσει!
6) Στις εξαγγελίες του κ. Σαμαρά περιλαμβάνεται επίσης η πρόταση για σταδιακή αύξηση του αφορολογήτου ορίου από τις 5.000 ευρώ στις 8.000 ευρώ και στις 10.000 ευρώ μέσα σε 2 έτη, η οποία όμως συνοδεύεται από μία εντελώς αόριστη προϋπόθεση: η κατάσταση των εσόδων να σταθεροποιηθεί! Αυτό σημαίνει προφανώς ότι η αύξηση του αφορολογήτου θα υποβληθεί ως αίτημα στην τρόικα όταν τα έσοδα θα αυξάνονται με σταθερά υψηλούς ρυθμούς, τουλάχιστον σύμφωνα με τις προβλέψεις του κρατικού προϋπολογισμού. Για να επιτευχθεί όμως αυτό μπορεί να χρειαστεί να περάσει χρονικό διάστημα μεγαλύτερο του έτους ή ακόμη και της διετίας ή τριετίας δεδομένων των δυσμενέστατων εξελίξεων που σημειώνονται διαρκώς στην ελληνική οικονομία, όπως η συνεχής επιδείνωση του ποσοστού της ύφεσης, η αύξηση της ανεργίας, η αποδυνάμωση και απαξίωση του φοροεισπρακτικού μηχανισμού κ.λπ. Υπενθυμίζεται εξάλλου ότι στο αναλυτικό οικονομικό πρόγραμμα που υπάρχει ακόμη αναρτημένο στην ιστοσελίδα της ΝΔ υπάρχει εξαγγελία για άμεση επαναφορά του αφορολογήτου ορίου στις 12.000 ευρώ!
ΤΩΝ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΩΝ ΜΕΤΡΩΝ ΑΝΑΚΟΥΦΙΣΗΣ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ
ΚΡΥΒΕΤΑΙ Η ΠΟΛΥ ΠΙΘΑΝΗ ΑΘΕΤΗΣΗ ΤΩΝ ΥΠΟΣΧΕΣΕΩΝ
Ø Τα 8 θολά σημεία των ανακοινώσεων
του προέδρου της ΝΔ.
Μεγάλης
έκτασης … «γκρίζες ζώνες» εντοπίζονται στο «πακέτο» των μέτρων ανακούφισης των
πολιτών, που εξήγγειλε στα τέλη Μαϊου ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας κ. Αντ. Σαμαράς. Η
λεπτομερής εξειδίκευση των εξαγγελιών, που προβλέπουν εισοδηματικές ενισχύσεις
και φοροελαφρύνσεις, καθώς και η παρουσίαση εναλλακτικών δημοσιονομικών μέτρων
ισοδυνάμου αποτελέσματος απουσιάζουν. Επιπλέον, η αβεβαιότητα που υπάρχει για
το αποτέλεσμα της υποσχόμενης από τη ΝΔ επαναδιαπραγμάτευσης του Μνημονίου,
θέτει υπό αμφισβήτηση κάθε αισιόδοξη εκτίμηση ότι θα καταστεί τελικά δυνατό να
υλοποιηθούν οι πολύ σημαντικές εξαγγελίες του κ. Σαμαρά, οι οποίες αφορούν στην
αποκατάσταση εισοδηματικών απωλειών και στη μείωση φορολογικών επιβαρύνσεων.
Το βέβαιο
είναι ότι, για να καταλήξουν οι πολίτες σε ασφαλή συμπεράσματα πριν τις εκλογές
και να έχουν τη δυνατότητα να καθορίσουν τη στάση τους απέναντι σε ένα σαφές
οικονομικό πρόγραμμα της ΝΔ, θα πρέπει τα μέτρα που εξαγγέλθηκαν από τον κ.
Σαμαρά να εξειδικευτούν περαιτέρω και να υποστηριχθούν από αξιόπιστες διαβεβαιώσεις
για τις πιθανότητες εφαρμογής τους. Σε αντίθετη περίπτωση, η διατήρηση της
όποιας ασάφειας ενδέχεται να οδηγήσει προεκλογικά σε παρερμηνείες μεγάλη μερίδα
των πολιτών-ψηφοφόρων και, συνακόλουθα, να τροφοδοτήσει προσδοκίες που δεν
ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Σε μια τέτοια περίπτωση, η … μετεκλογική
πραγματικότητα θα προσγειώσει ανώμαλα όσους πλανηθούν και θα κοστίσει πανάκριβα
στον κ. Σαμαρά και, εν τέλει, στην ίδια τη ΝΔ.
Ας δούμε
όμως αναλυτικά ορισμένες από τις πιο … έντονες «γκρίζες ζώνες» των εξαγγελιών
του κ. Σαμαρά:
1) Για να εφαρμοστούν τα μέτρα για την
αποκατάσταση των εισοδηματικών απωλειών και τη μείωση των φορολογικών
επιβαρύνσεων που προτείνει ο πρόεδρος της ΝΔ θα πρέπει πρώτα να γίνουν αποδεκτά
από την τρόικα. Αυτό όμως θα είναι εξαιρετικά δύσκολο έως αδύνατο, καθώς μετά
τις εκλογές η τρόικα σκοπεύει να επιστρέψει στην Ελλάδα πιο αυστηρή και πιο
αδιάλλακτη από ποτέ. Το πρώτο πράγμα που θα επισημάνει, μάλιστα, στην επόμενη
ελληνική κυβέρνηση θα είναι ότι ο προϋπολογισμός έχει πέσει έξω και θα
χρειαστούν νέα επαχθή μέτρα για να καλυφθούν οι αποκλίσεις! Συνεπώς, δεν θα
υπάρχει καμία διάθεση από την πλευρά της τρόικας να συζητηθούν εισοδηματικές
ενισχύσεις και φορολογικές ελαφρύνσεις.
2) Ο πρόεδρος της ΝΔ υποσχέθηκε ότι θα επιδιώξει να αποκατασταθούν οι πολύ χαμηλές συντάξεις και τα πολυτεκνικά επιδόματα στα επίπεδα που ήταν το 2009. Η αλήθεια είναι, όμως, ότι:
α) Οι πολύ
χαμηλές κύριες συντάξεις, μέχρι του ποσού των 400 ευρώ το μήνα, δεν έχουν
υποστεί καμία μείωση τα τελευταία 2,5 χρόνια, καθώς εξαιρέθηκαν από όλες τις
περικοπές που επιβλήθηκαν με το πρώτο και το δεύτερο Μνημόνιο! Εξαιρέθηκαν δε
ακόμη και από τις περικοπές στα επιδόματα εορτών και θέρους, τα οποία δεν
επιτρέπεται να είναι χαμηλότερα των 400 ευρώ για τα Χριστούγεννα, των 200 ευρώ
για το Πάσχα και των200 ευρώ για το καλοκαίρι! Για τις υψηλότερες του ορίου
αυτού χαμηλές συντάξεις, π.χ. γι’ αυτές που φτάνουν μέχρι και τα 700 ευρώ το
μήνα, οι απώλειες φθάνουν μέχρι τα 300 ευρώ στο επίδομα των Χριστουγέννων και
μέχρι τα 150 ευρώ σε κάθε ένα από τα επιδόματα Πάσχα και θέρους. Συνεπώς, η
υπόσχεση για αποκατάσταση των χαμηλών συντάξεων δεν έχει κανένα αντίκρισμα για
τη συντριπτική πλειονότητα των χαμηλοσυνταξιούχων. Τώρα εάν ο κ. Σαμαράς εννοεί
ότι για τις χαμηλές συντάξεις που υπερβαίνουν τα 400 ευρώ το μήνα θα επιδιώξει
την αύξηση των επιδομάτων εορτών και θέρους, θα πρέπει να το διευκρινίσει
εγκαίρως στους ενδιαφερόμενους. Επίσης θα πρέπει να διευκρινίσει μέχρι ποιο
όριο μηνιαίας σύνταξης θα επιδιώξει την αποκατάσταση, καθώς η ασάφεια ενδέχεται
να καλλιεργήσει προσδοκίες για σημαντικές αυξήσεις στα επιδόματα εορτών και
αδείας σε συνταξιούχους που λαμβάνουν 800 ή ακόμη και 900 ευρώ το μήνα, οι οποίοι
εύλογα μπορεί να θεωρήσουν ότι εντάσσονται κι αυτοί στους χαμηλοσυνταξιούχους.
Την εξέλιξη όμως αυτή είναι εξαιρετικά αμφίβολο εάν την επιδιώκει, πράγματι, ο
κ. Σαμαράς.
β) Τα
πολυτεκνικά επιδόματα έχουν όντως υποστεί περικοπές τα τελευταία 2,5 χρόνια.
Συγκεκριμένα, οι παρεμβάσεις που έγιναν προβλέπουν ότι το μηνιαίο πολυτεκνικό
επίδομα μειώθηκε την 1η-1-2011 από τα 44,68 στα 44 ευρώ το μήνα για
κάθε τέκνο, με αποτέλεσμα το συνολικό επίδομα για τα τρία τέκνα να έχει
περιοριστεί από τα 134,04 στα 132 ευρώ το μήνα και για τα τέσσερα τέκνα από τα
178,72 στα 176 ευρώ το μήνα. Επίσης, από την 1η-1-2011 το ελάχιστο
ποσό πολυτεκνικού επιδόματος το οποίο προβλέπεται να χορηγείται κάθε μήνα, όταν
πλέον καί το τρίτο καί το τέταρτο τέκνο έχουν συμπληρώσει 23έτη ηλικίας,
μειώθηκε από 102 σε 88 ευρώ το μήνα. Σημαντικές απώλειες υπέστησαν από την 1η-1-2011 οι πολύτεκνες μητέρες των οποίων το τρίτο παιδί είναι κάτω των 6 ετών και εξ’ αυτού του λόγου λαμβάνουν μηνιαίο επίδομα τρίτου παιδιού ύψους 177 ευρώ. Στις περιπτώσεις αυτές, από 1ης-1-2011, έπαψε να καταβάλλεται ταυτόχρονα για το συγκεκριμένο τέκνο και το πολυτεκνικό επίδομα των 44 ευρώ. Συνεπώς, μία μητέρα με 4 παιδιά μέχρι 23 ετών, από τα οποία το τρίτο είναι κάτω των 6 ετών, λαμβάνει πλέον για το τρίτο παιδί 177 ευρώ το μήνα και για τα υπόλοιπα 3 παιδιά 132 ευρώ το μήνα (3 Χ 44 ευρώ για το καθένα). Συνολικά δηλαδή λαμβάνει 309 ευρώ το μήνα, μέχρι το τρίτο παιδί να κλείσει τα 6 του χρόνια. Με το καθεστώς που ίσχυε μέχρι τις 31-12-2010, η συγκεκριμένη μητέρα δικαιούτο να λαμβάνει καί το επίδομα του τρίτου παιδιού, δηλαδή τα 177 ευρώ το μήνα, καί τα πολυτεκνικά επιδόματα τα οποία ανέρχονταν σε 44,68 ευρώ το μήνα για κάθε παιδί, δηλαδή έφθαναν στο συνολικό ποσό 178,72 ευρώ. Συνολικά δηλαδή δικαιούτο να λαμβάνει 355,72 ευρώ το μήνα. Με το νέο καθεστώς, που ισχύει από την 1η-1-2011, κάθε μητέρα 4 παιδιών χάνει 46,72 ευρώ το μήνα! Επιπλέον απώλεια 46,72 ευρώ το μήνα για κάθε παιδί μετά το τέταρτο υφίσταται κάθε άλλη πολύτεκνη μητέρα (με 5, 6, 7παιδιά κ.ο.κ. και) με τρίτο παιδί κάτω των 6 ετών.
Εξάλλου, από τον Σεπτέμβριο του 2011 θεσπίστηκε εισοδηματικό όριο ύψους 55.000 ευρώ σε επίπεδο οικογενειακού εισοδήματος με αποτέλεσμα όσες τρίτεκνες και τετράτεκνες μητέρες ανήκουν σε οικογένειες με εισόδημα πάνω από το όριο αυτό να μην δικαιούνται πλέον πολυτεκνικών επιδομάτων και ισοβίων συντάξεων. Από την 1η-1-2012, στο πλαίσιο εφαρμογής ορισμένων δημοσιονομικών μέτρων άμεσης απόδοσης τα οποία συμφωνήθηκαν με την τρόικα κατά τις συζητήσεις για το δεύτερο Μνημόνιο, το εισοδηματικό όριο μειώθηκε από τις 55.000 στις 45.000 ευρώ.
Ο κ. Σαμαράς θα πρέπει, λοιπόν, να διευκρινίσει άμεσα εάν θα ζητήσει από την τρόικα να καταργηθούν όλες αυτές οι παραπάνω ρυθμίσεις με τις οποίες περιορίστηκαν ή καταργήθηκαν παροχές σε τρίτεκνες και πολύτεκνες οικογένειες. Επίσης οφείλει να ξεκαθαρίσει ποια θα είναι τα μέτρα ισοδυνάμου δημοσιονομικού αποτελέσματος που θα ζητήσει να ληφθούν στη θέση των παραπάνω μέτρων, τα οποία θα απαιτήσει να καταργηθούν! Κι αυτό διότι είναι γνωστό ότι δεν επαρκεί να συμφωνήσει η τρόικα στην κατάργηση επαχθών μέτρων. Θα πρέπει και να αποδεχτεί την επιβολή άλλων μέτρων στη θέση αυτών που θα καταργηθούν!
3) Ο πρόεδρος της ΝΔ δεσμεύθηκε ότι θα ζητήσει από την τρόικα να ρυθμιστούν με ευνοϊκό τρόπο για τους φορολογούμενους οι αλλεπάλληλες φορολογικές επιβαρύνσεις των επομένων μηνών, δηλαδή το ΕΤΑΚ και η έκτακτη εισφορά του 2009, ο Φόρος Ακίνητης Περιουσίας του 2010 και του 2011 και ο υπεραυξημένος φόρος για τα εισοδήματα του 2011. Διευκρίνισε δε ότι θα επιδιώξει οι συνολικές επιβαρύνσεις που θα υποστούν φέτος τα νοικοκυριά από τους φόρους αυτούς που θα κληθούν να πληρώσουν μαζεμένους να μην υπερβούν φέτος το 25% του μέσου οικογενειακού εισοδήματος κι ότι η πέραν του ορίου αυτού επιβάρυνση θα επιδιωχθεί να μεταφερθεί στα επόμενα δύο έτη. Η ευνοϊκή αυτή εξαγγελία είναι πολύ δύσκολο να υλοποιηθεί για τους εξής λόγους:
α) Μεταφορά σημαντικού ύψους φορολογικών επιβαρύνσεων του 2012 στα επόμενα έτη θα ερμηνευτεί αμέσως από την τρόικα ως μέτρο που θα επιφέρει σημαντική απώλεια εσόδων από τον φετινό κρατικό προϋπολογισμό, ο οποίος ήδη έχει πέσει έξω στις προβλέψεις του. Συνεπώς, μια τέτοια εισήγηση του κ. Σαμαρά θα απορριφθεί αμέσως. Η μόνη πιθανότητα να γίνει δεκτή αυτή η εισήγηση είναι να βρει ο κ. Σαμαράς άλλο μέτρο ισοδυνάμου δημοσιονομικού αποτελέσματος και άμεσης απόδοσης και να πείσει την τρόικα για την υιοθέτησή του.Συνεπώς, ο κ. Σαμαράς θα πρέπει να ξεκαθαρίσει ποιο θα είναι το νέο εναλλακτικό δημοσιονομικό μέτρο το οποίο θα εισηγηθεί στην τρόικα για να την πείσει να αποδεχτεί την εισήγησή του.
β) Οι
διαδικασίες πληρωμής ορισμένων από τους φόρους που θέλει να ρυθμίσει ο κ. Σαμαράς
είναι ήδη σε εξέλιξη: τα πρώτα 240.000 εκκαθαριστικά ΕΤΑΚ και εισφοράς ακινήτων
έτους 2009 έχουν ήδη σταλεί στους φορολογούμενους, ενώ ήδη ταχυδρομούνται και
τα πρώτα 420.000 εκκαθαριστικά φόρου εισοδήματος που περιλαμβάνουν υπέρογκα
χαράτσια. Ο κ. Σαμαράς θα πρέπει λοιπόν να διευκρινίσει με ποιον τρόπο θα
ρυθμίσει τις οφειλές που θα προκύψουν για όσους θα έχουν ήδη κληθεί να
πληρώσουν μαζεμένους τους φόρους αυτούς, πριν καταφέρει τελικά να πείσει την
τρόικα και πριν νομοθετηθεί η ρύθμιση που εισηγείται. Θα επιστρέψει αναδρομικά
τις επιπλέον διαφορές φόρων που οι πολίτες αυτοί θα έχουν καταβάλει ή θα
ζητήσει, αμέσως μετά τις εκλογές, να «παγώσει» η αποστολή εκκαθαριστικών μέχρι
νεωτέρας; Και αν επιλέξει το «πάγωμα» των εκκαθαριστικών, τότε ποιες θα είναι
οι επιπτώσεις στην ροή εσόδων στον ήδη χειμαζόμενο προϋπολογισμό και πώς θα
αντιμετωπίσει τη βέβαιη αρνητική αντίδραση της τρόικας; Ο πρόεδρος της ΝΔ
πρέπει να απαντήσει άμεσα σε όλα αυτά τα ερωτήματα για να μην υπάρχουν ασάφειες
και αβεβαιότητες που θέτουν υπό αμφισβήτηση την αξιοπιστία των εξαγγελιών του ή
ακόμη και τη ειλικρίνεια των προθέσεών του.
4) Ο πρόεδρος της ΝΔ δεν δεσμεύθηκε για την κατάργηση της «ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης» και του «τέλους επιτηδεύματος», που είναι δύο πολύ βαριά χαράτσια τα οποία φέτος θα συμπεριληφθούν στα εκκαθαριστικά του φόρου εισοδήματος. Συνεπώς, οι πολίτες θα πρέπει να υποθέσουν ότι αυτούς τους φόρους ο κ. Σαμαράς δεν επιθυμεί να τους καταργήσει!
5) Ο κ. Σαμαράς δεν δεσμεύτηκε καν να
εντάξει στην ευνοϊκή διευθέτηση της αποπληρωμής των επικείμενων χαρατσιών την
«ειδική εισφορά αλληλεγγύης» και το «τέλος επιτηδεύματος». Άρα οι πολίτες
μπορούν να υποθέσουν ότι τα ποσά αυτά θα πρέπει, σύμφωνα με τον κ. Σαμαρά, να
καταβληθούν φέτος εις το ακέραιον!
6) Στις εξαγγελίες του κ. Σαμαρά περιλαμβάνεται επίσης η πρόταση για σταδιακή αύξηση του αφορολογήτου ορίου από τις 5.000 ευρώ στις 8.000 ευρώ και στις 10.000 ευρώ μέσα σε 2 έτη, η οποία όμως συνοδεύεται από μία εντελώς αόριστη προϋπόθεση: η κατάσταση των εσόδων να σταθεροποιηθεί! Αυτό σημαίνει προφανώς ότι η αύξηση του αφορολογήτου θα υποβληθεί ως αίτημα στην τρόικα όταν τα έσοδα θα αυξάνονται με σταθερά υψηλούς ρυθμούς, τουλάχιστον σύμφωνα με τις προβλέψεις του κρατικού προϋπολογισμού. Για να επιτευχθεί όμως αυτό μπορεί να χρειαστεί να περάσει χρονικό διάστημα μεγαλύτερο του έτους ή ακόμη και της διετίας ή τριετίας δεδομένων των δυσμενέστατων εξελίξεων που σημειώνονται διαρκώς στην ελληνική οικονομία, όπως η συνεχής επιδείνωση του ποσοστού της ύφεσης, η αύξηση της ανεργίας, η αποδυνάμωση και απαξίωση του φοροεισπρακτικού μηχανισμού κ.λπ. Υπενθυμίζεται εξάλλου ότι στο αναλυτικό οικονομικό πρόγραμμα που υπάρχει ακόμη αναρτημένο στην ιστοσελίδα της ΝΔ υπάρχει εξαγγελία για άμεση επαναφορά του αφορολογήτου ορίου στις 12.000 ευρώ!
7) Η υπόσχεση για μείωση του ανώτατου
φορολογικού συντελεστή μεταβλήθηκε προς το καλύτερο για τα πολύ υψηλά
εισοδήματα, άνω των 100.000 ευρώ. Στο αναλυτικό οικονομικό πρόγραμμα που είχε
ανακοινώσει η ΝΔ τον Οκτώβριο του 2011 περιλαμβάνεται δέσμευση για μείωση του
ανώτατου φορολογικού συντελεστή, ο οποίος επιβάλλεται σε εισοδήματα άνω
των 100.000 ευρώ, από το 45% στο 40%. Στις ανακοινώσεις του κ.
Σαμαρά η εξαγγελία αυτή άλλαξε: προτείνεται πλέον μείωση του ανώτατου αυτού
συντελεστή από το 45% στο 32%.
8) Ερωτηματικά προκαλεί και η εξαγγελία
για αντικατάσταση του «χαρατσιού» στα ακίνητα μέσω της ΔΕΗ με ένα νέο Ενιαίο
Τέλος Ακινήτων. Την προηγούμενη φορά που είχε εξαγγελθεί το μέτρο αυτό είχε
ειπωθεί ότι θα καταργηθεί όχι μόνο το «χαράτσι της ΔΕΗ» αλλά και ο Φόρος
Ακίνητης Περιουσίας, ο οποίος επιβαρύνει ιδιοκτησίες αξίας άνω των 200.000
ευρώ. Τώρα η εξαγγελία για κατάργηση του ΦΑΠ απουσιάζει! Επίσης την προηγούμενη
φορά η αντικατάσταση των 2 χαρατσιών από το ΕΤΑΚ είχε παρουσιαστεί ως μέτρο που
θα νομοθετηθεί χωρίς να χρειαστεί η επίπονη διαδικασία της
επαναδιαπραγμάτευσης. Τώρα η αντικατάσταση ενός μόνο χαρατσιού από το ΕΤΑΚ
είναι μέτρο που…. προτείνεται και θα πρέπει πρώτα να λάβει την έγκριση της
τρόικας!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου