Τετάρτη 30 Σεπτεμβρίου 2009

Ξέχασαν 2.000.000 χαμηλοσυνταξιούχους!.....

Στην πρεμούρα της να ... προσφύγει σε πρόωρες εκλογές για να παραδώσει την εξουσία στο ΠΑΣΟΚ πριν τον προϋπολογισμό του 2010, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας αδιαφόρησε εντελώς για 2.000.000 χαμηλοσυνταξιούχους.
Στις αρχές του 2009 ο πρωθυπουργός κ. Κ. Καραμανλής είχε υποσχεθεί ότι θα αλλάξει τα εισοδηματικά κλιμάκια και θα αυξήσει σημαντικά τα ανώτατα εισοδηματικά όρια για την χορήγηση του ΕΚΑΣ ώστε να μη χάνουν το επίδομα χιλιάδες χαμηλοσυνταξιούχοι λόγω φυσιολογικής αύξησης των εισοδημάτων τους. Είχε υπολογίσει μάλιστα η κυβέρνηση ότι από την αλλαγή στα κλιμάκια και τα εισοδηματικά όρια θα επωφελούντο 60.000 ακόμη χαμηλοσυνταξιούχοι. Τελικά, φθάσαμε στις αρχές Σεπτεμβρίου και δεν τήρησε αυτή την υπόσχεση.
Επιπλέον, η κυβέρνηση για πρώτη φορά στα χρονικά δεν έδωσε καμία αύξηση στις χαμηλές συντάξεις του ΟΓΑ, οι οποίες παραμένουν καθηλωμένες στα επίπεδα των 330 ευρώ το μήνα από τον Ιανουάριο του 2008!
Καμία διάταξη δεν προωθήθηκε για ψήφιση στη Βουλή φέτος, ούτε για την τροποποίηση των εισοδηματικών κλιμακίων και ορίων του ΕΚΑΣ ούτε για τις αυξήσεις στις χαμηλές συντάξεις του ΟΓΑ. Οι εκλογές προκηρύχθηκαν άρον άρον από τον πρωθυπουργό, ο οποίος έκλεισε τη Βουλή χωρίς να σκεφθεί καν αυτές τις ... εκκρεμότητες!
Αντιθέτως, ο κ. Καραμανλής δεν ξέχασε καθόλου να ... ανακοινώσει στη ΔΕΘ το πάγωμα των μισθών και των συντάξεων το 2010!
Αυτή η ... πρεμούρα του πρωθυπουργού να δείξει ότι ... "είναι αποφασισμένος να λάβει τα αναγκαία σκληρά μέτρα για τη δημοσιονομική εξυγίανση" παρέσυρε στη λήθη ακόμη και την αυτονόητη σημασία που θα έπρεπε να είχε δώσει στους χαμηλοσυνταξιούχους.
Αυτή όμως η προκλητική στάση του είναι μια από τις πολλές αιτίες για τις οποίες ο λαός στις 4 Οκτωβρίου θα στείλει την εξαετή διακυβέρνηση της ΝΔ οριστικά στη λήθη!

Δευτέρα 28 Σεπτεμβρίου 2009

Εξαγγέλλουν ... αυξήσεις αντικειμενικών τιμών!

"Γκρίζες ζώνες" στο πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ για τη φορολογία αποκαλύπτονται μετά από μία προσεκτική ανάγνωση των προεκλογικών εξαγγελιών του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης, όπως αυτές φιλοξενούνται στην ιστοσελίδα του, http://www.pasok.gr/.

Συγκεκριμένα, στο αναλυτικό κείμενο, στο οποίο παρουσιάζονται οι προτεινόμενες από το ΠΑΣΟΚ αλλαγές για "ένα δίκαιο φορολογικό σύστημα", διαβάζουμε μεταξύ των άλλων ότι μία από τις παρεμβάσεις που θα γίνουν στους φόρους ακίνητης περιουσίας θα είναι η ακόλουθη:

"Προσαρµογή αντικειµενικών αξιών ακινήτων µε τις αγοραίες µε αντίστοιχη δραστική µείωση των συντελεστών της φορολογίας µεταβίβασης ακινήτων, ώστε να µην υπάρξει πρόσθετη επιβάρυνση των φορολογουµένων για να αποφεύγονται οι στρεβλώσεις της αγοράς".

Η εξαγγελία αυτή σημαίνει πολύ απλά ότι το ΠΑΣΟΚ τάσσεται υπέρ της σημαντικής αύξησης των αντικειμενικών αξιών ώστε να εξισωθούν με τις αγοραίες τιμές των ακινήτων. Ανοδος των αντικειμενικών αξιών στα επίπεδα των αγοραίων τιμών σημαίνει όμως την αύξηση των φορολογητέων αξιών των ακινήτων κατα ποσοστά που υπερβαίνουν το 100% και μπορεί να φθάσουν ακόμη και το 200%!
Βεβαίως, όπως διευκρινίζεται αμέσως μετά, η "προσαρμογή των αντικειμενικών αξιών" θα συνοδευτεί με μείωση των συντελεστών φορολογίας μεταβίβασης ακινήτων "ώστε να μην υπάρχει πρόσθετη επιβάρυνση των φορολογουμένων...". Όμως η δραστική μείωση των συντελεστών φόρου μεταβίβασης είναι αυτή τη στιγμή ήδη σε εξέλιξη, με τη σταδιακή αντικατάσταση του φόρου μεταβίβασης 9%-11% από το τέλος συναλλαγής 1% για ακίνητα τα οποία μεταβιβάζονται από άτομα τα οποία τα απέκτησαν από την 1η-1-2006 και μετά.
Στην εξαγγελία αυτή δεν περιλαμβάνεται καμία υπόσχεση για σημαντική αύξηση των αφορολογήτων ορίων στη φορολογία της μεγάλης ακίνητης περιουσίας που θα επανέλθει στη θέση του Ενιαίου Τέλους Ακινήτων. Προϋπάρχει βεβαίως σε προηγούμενη παράγραφο η δέσμευση ότι θα αυξηθούν τα αφορολόγητα όρια της ακίνητης περιουσίας "ώστε να αρθούν αδικίες για τους μικροϊδιοκτήτες και να φορολογείται η πραγματικά μεγάλη περιουσία".
Όμως σε καμία περίπτωση δεν εννοείται αύξηση αφορολογήτων κατά 100%-200%, όσο δηλαδή προαναγγέλλεται ότι θα αυξηθούν οι αντικειμενικές αξίες.
Σημειώνεται εξάλλου ότι ο ΦΜΑΠ επιβαλλόταν στα ακίνητα με συντελεστές κλιμακούμενους από 0,35% έως 0,94%, ενώ το ΕΤΑΚ επιβάλλεται με έναν χαμηλό συντελεστή 0,1%. Συνεπώς, η επαναφορά του ΦΜΑΠ θα γίνει με αφορολόγητα όρια όχι σημαντικά αυξημένα έναντι αυτών που ισχύουν στο ΕΤΑΚ και με φορολογικούς συντελεστές τριπλάσιους έως και δεκαπλάσιους από τον συντελεστή του ΕΤΑΚ. Η εξέλιξη αυτή σε συνδυασμό με την υπέρμετρη αύξηση των αντικειμενικών αξιών, που προαναγγέλλεται από το ίδιο το πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ, θα οδηγήσει σε σημαντική αύξηση των φορολογικών επιβαρύνσεων για τα ακίνητα περιουσιακά στοιχεία μεγάλου αριθμού φορολογουμένων. Κι αυτό θα συμβεί διότι οι φορολογητέες αξίες των ακινήτων των περισσοτέρων φορολογουμένων, λόγω των υπεραυξήσεων των αντικειμενικών τιμών, θα ανέλθουν σε επίπεδα σημαντικά υψηλότερα από τα ελάχιστα αυξημένα αφορολόγητα όρια του νέου ΦΜΑΠ!

ΥΓ: Για να βρείτε το επίμαχο σημείο με την ... εξαγγελία για αύξηση των αντικειμενικών αξιών θα πρέπει να εισέλθετε κανονικά στην κεντρική ιστοσελίδα του ΠΑΣΟΚ και στη συνέχεια:
α) να επιλέξετε "ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΜΑΣ"
β) στη νέα σελίδα που θα εμφανιστεί να πάτε στο κάτω τμήμα όπου υπάρχει στην κυριολεξία μια μεγάλη ... γκρίζα ζώνη! Εκεί θα κάνετε κλικ στη λέξη "Οικονομία", κάτω από την επικεφαλίδα "Οι θέσεις μας".
γ) στη νέα σελίδα που θα εμφανισθεί να πάτε στη μεσαία στήλη και να κάνετε κλικ εκεί που λέει "Ένα δίκαιο φορολογικό σύστημα".
Αμέσως θα εμφανισθεί το κείμενο με την επίμαχη παράγραφο, το οποίο φέρει ημερομηνία ανάρτησης την 13η/2/2009 και - όπως μας διαβεβαίωσαν από το ΠΑΣΟΚ - ισχύει εις το ακέραιο!

Σάββατο 26 Σεπτεμβρίου 2009

Σκέφτονται ήδη την αναστολή των φιλολαϊκών μέτρων

Αναστολή της εφαρμογής των φιλολαϊκών μέτρων, που υποσχέθηκε κατά την προεκλογική περίοδο, θα αναγκασθεί να αποφασίσει το ΠΑΣΟΚ, εφόσον κερδίσει τις εκλογές και αναλάβει τη διακυβέρνηση της χώρας. Ο λόγος είναι ότι το δημοσιονομικό κόστος που θα προκαλέσει τυχόν άμεση υλοποίηση των υποσχέσεων αυτών υπερβαίνει τα 3 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως και το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών δεν θα μπορεί να καλύψει ένα τόσο μεγάλο ποσό χωρίς σημαντική αύξηση του δανεισμού και του δημοσιονομικού ελλείμματος.

Ήδη, η κατάσταση των οικονομικών του κράτους είναι τραγική: το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης θα φθάσει φέτος το 6% του ΑΕΠ, σύμφωνα με επίσημη πρόβλεψη της τωρινής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομίας, ενώ σύμφωνα με πιο αντικειμενικές εκτιμήσεις είναι πολύ πιθανό να εκτοξευθεί ακόμη και στο 8% του ΑΕΠ φέτος!

Συνεπώς, οποιαδήποτε πρόσθετη επιβάρυνσή του ελλείμματος με νέα απώλεια φορολογικών εσόδων και με νέα σημαντική αύξηση των δημοσίων δαπανών θα δώσει στις αγορές ένα εξαιρετικά αρνητικό μήνυμα για την ελληνική οικονομία και θα οδηγήσει σε νέο γύρο εκτίναξης των επιτοκίων δανεισμού του Δημοσίου σε δυσθεώρητα ύψη.

Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ κ. Γ. Παπανδρέου έδωσε ένα πρώτο «δείγμα» των προθέσεών του για αναστολή της εφαρμογής βασικών φιλολαϊκών εξαγγελιών, επισημαίνοντας στο debate των έξι πολιτικών αρχηγών ότι «δεν θα αλλάξει η φορολογική κλίμακα» αλλά θα γίνει μόνο «ενιαία». Η επισήμανση αυτή του προέδρου του ΠΑΣΟΚ απέχει σημαντικά από την προεκλογική εξαγγελία του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης για εφαρμογή «ενιαίας, προοδευτικής και τιμαριθμοποιημένης φορολογικής κλίμακας».

Όπως όλα δείχνουν, λοιπόν, μια νέα κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ που είναι πολύ πιθανό να προκύψει από τις επικείμενες βουλευτικές εκλογές θα υποχρεωθεί:

1) Nα αναστείλει τουλάχιστον για ένα έτος την εφαρμογή της εξαγγελίας για νέα «ενιαία, προοδευτική και τιμαριθμοποιημένη φορολογική κλίμακα» και στη συνέχεια να προχωρήσει στη σταδιακή και όχι στην άμεση εφαρμογή της. Το δημοσιονομικό κόστος της άμεσης εφαρμογής αυτής της εξαγγελίας εκτιμάται ότι υπερβαίνει τα 400 εκατ. ευρώ. Κι αυτό διότι, σύμφωνα με τη συγκεκριμένη εξαγγελία:

> Το αφορολόγητο εισοδηματικό κλιμάκιο των 10.500 ευρώ που ισχύει σήμερα για τους φορολογούμενους που δεν έχουν εισοδήματα από μισθωτές υπηρεσίες (εμπόρους, βιοτέχνες, επιτηδευματίες, ελεύθερους επαγγελματίες, γεωργούς και εισοδηματίες) θα πρέπει να εξισωθεί με το υψηλότερο αφορολόγητο των 12.000 ευρώ που ισχύει για τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους, θα πρέπει δηλαδή να αυξηθεί κατά 1.500 ευρώ. Η αύξηση αυτή θα οδηγήσει σε μείωση της ετήσιας φορολογικής επιβάρυνσης κατά 375 ευρώ, για τους μη μισθωτούς φορολογουμένους με ετήσια εισοδήματα ανώτερα των 12.000 ευρώ. Η απώλεια εσόδων μόνο από αυτή την τροποποίηση εκτιμάται ότι φθάνει τα 150 εκατ. ευρώ.

> Τα φορολογικά κλιμάκια, τα οποία σήμερα είναι τέσσερα - από 0 έως 12.000 ευρώ, από 12.001 έως 30.000 ευρώ, από 30.001 έως 75.000 ευρώ και από 75.001 και πάνω – καθώς επίσης και οι φορολογικοί συντελεστές που είναι επίσης τέσσερις – 0%, 25%, 35% και 40% αντίστοιχα για καθένα από τα 4 κλιμάκια – θα πρέπει να γίνουν πολύ περισσότερα, ώστε η «προοδευτικότητα» της κλίμακας να αυξηθεί και οι έχοντες χαμηλά και μεσαία εισοδήματα να ελαφρυνθούν φορολογικά. Προς τούτο, θα πρέπει, σύμφωνα με τις απόψεις στελεχών του ίδιου του οικονομικού επιτελείου του ΠΑΣΟΚ, να παρεμβληθεί τουλάχιστον ένα ακόμη κλιμάκιο μεταξύ των 12.000 και των 30.000 ευρώ, στο οποίο να αντιστοιχεί συντελεστής φόρου σημαντικά χαμηλότερος από τον συντελεστή 25% που ισχύει σήμερα, ώστε τα εισοδήματα που βρίσκονται λίγο πάνω από το αφορολόγητο όριο των 12.000 ευρώ να μην επιβαρύνονται ξαφνικά με 25% φόρο, αλλά με πολύ χαμηλότερο και να προκύψει ουσιαστική φορολογική ελάφρυνση. Όμως το αποτέλεσμα της εφαρμογής μιας τέτοιας ρύθμισης, άμεσα από την 1η-1-2010, θα έχει ως συνέπεια να μειωθεί σημαντικά η παρακράτηση φόρου μισθωτών υπηρεσιών για έναν μεγάλο αριθμό μισθωτών και συνταξιούχων με την απώλεια εσόδων να φθάνει τα 300 εκατ. ευρώ τουλάχιστον.

Η «τιμαριθμοποίηση» της φορολογικής κλίμακας συνεπάγεται τη διεύρυνση των νέων φορολογικών κλιμακίων που θα προκύψουν κατά το ποσοστό ετήσιας αύξησης του πληθωρισμού, η οποία υπολογίζεται για το 2009 κοντά στο 1,5%. Η αύξηση του εύρους των κλιμακίων κατά 1,5% θα προσθέσει απώλεια φορολογικών εσόδων ύψους τουλάχιστον 50 εκατ. ευρώ.

Το πιο πιθανό λοιπόν είναι να μην εφαρμοσθεί άμεσα, στο σύνολό της, αυτή η σημαντική – όντως φιλολαϊκή - φορολογική εξαγγελία, διότι το κόστος της είναι πολύ μεγάλο, για να το αντέξει ο προϋπολογισμός λιτότητας που θα αναγκασθεί εκ των πραγμάτων να καταρτίσει το ΠΑΣΟΚ για το 2010.

2) Να μην εφαρμόσει άμεσα την προεκλογική υπόσχεση για μείωση του συντελεστή φορολογίας των αδιανέμητων κερδών των επιχειρήσεων, εφόσον τα κέρδη επανεπενδύονται, λόγω του υψηλού δημοσιονομικού κόστους που επίσης συνεπάγεται η εφαρμογή της. Η απώλεια εσόδων υπολογίζεται ότι θα υπερβεί τα 200 εκατ. ευρώ.

3) Να επανεξετάσει την εξαγγελία για υπαγωγή των μερισμάτων στις γενικές διατάξεις της φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων, που προβλέπουν φορολόγηση με βάση την κλίμακα. Μια τέτοια εξαγγελία, εάν υλοποιηθεί, θα οδηγήσει σε σημαντική μείωση των φορολογικών επιβαρύνσεων για μεγάλο αριθμό φυσικών προσώπων που αποκτούν εισοδήματα προερχόμενα αποκλειστικά από μερίσματα. Κι αυτό διότι ενώ σήμερα τα μερίσματα φορολογούνται από το πρώτο ευρώ με συνολικό φορολογικό συντελεστή 32,5%, με την υπαγωγή τους στην κλίμακα θα ισχύει μέσος φορολογικός συντελεστής 25%-27% για ετήσια ποσά μερισμάτων μέχρι 75.000 ευρώ! Είναι λοιπόν πιθανό να μην εφαρμοσθεί αυτή η εξαγγελία, διότι το τελικό της αποτέλεσμα θα είναι η μείωση και όχι η αύξηση της φορολογίας των μερισμάτων.

4) Να αναβάλει για τουλάχιστον δύο έτη την έναρξη της εφαρμογής της εξαγγελίας για επέκταση του ΕΚΑΣ σε άλλους 300.000 χαμηλοσυνταξιούχους, επειδή η πρόσθετη δαπάνη που θα προκαλέσει μια τέτοια ρύθμιση υπολογίζεται ότι υπερβαίνει 800 εκατ. ευρώ ετησίως.

5) Να αναβάλει για το τέλος της τετραετίας την ολοκλήρωση της εφαρμογής της εξαγγελθείσας ρύθμισης για αύξηση της κατώτατης προνοιακής σύνταξης του ΟΓΑ από τα 330 στα 500 ευρώ το μήνα για κάθε άτομο και στα 950 ευρώ για τους έγγαμους χαμηλοσυνταξιούχους, δηλαδή στα 475 ευρώ το μήνα για τον κάθε σύζυγο. Το δημοσιονομικό κόστος αυτής της ρύθμισης υπερβαίνει το 1,7 δισ. ευρώ! Κι αυτό διότι οι δικαιούχοι της κατώτατης σύνταξης του ΟΓΑ ανέρχονται σήμερα σε 856.000. Σύμφωνα, λοιπόν, με την εξαγγελία του κ. Παπανδρέου για αυξήσεις της σύνταξης αυτής από 330 σε 475-550 ευρώ το μήνα, σε καθέναν από τους δικαιούχους αυτούς θα αντιστοιχεί αύξηση 145-220 ευρώ το μήνα. Σε ετήσια βάση, η αύξηση θα φθάσει τα 2.030-3.080 ευρώ για κάθε δικαιούχο και το συνολικό κόστος το 1,7-2,6 δισ. ευρώ. Συνεπώς, η αύξηση της κατώτατης σύνταξη του ΟΓΑ στα πολύ υψηλά αυτά επίπεδα θα επιδιωχθεί να γίνει σταδιακά μέσα στην επόμενη τετραετία. Τα δύο πρώτα έτη, οι αυξήσεις θα είναι πολύ μικρές και τα δύο επόμενα θα γίνει προσπάθεια να κλιμακωθούν ώστε να φθάσουν στα υπεσχημένα επίπεδα.

Παρασκευή 25 Σεπτεμβρίου 2009

Προετοιμάζουν το κλίμα για την αναστολή της εφαρμογής των φιλολαϊκών μέτρων που υποσχέθηκαν

Οι σημερινές ¨διαρροές", προς την εφημερίδα "ΤΑ ΝΕΑ", των ... φόβων που εκφράζονται από την Ιπποκράτους για την πραγματική κατάσταση της οικονομίας είναι σαφέστατη ένδειξη ότι το ΠΑΣΟΚ σχεδιάζει ήδη, όταν αναλάβει την κυβέρνηση, να κάνει υπαναχωρήσεις από τις προεκλογικές του δεσμεύσεις για φιλολαϊκά μέτρα.
Και είναι πολύ φυσικό και λογικό να γίνουν αυτές οι υπαναχωρήσεις, καθώς, πράγματι, τα ελλείμματα και το χρέος βρίσκονται στα ύψη και ο κρατικός προϋπολογισμός, στην παρούσα φάση, δεν αντέχει άλλη αιμορραγία εσόδων και δαπανών.
Όμως δε θά 'ταν καλύτερα το ΠΑΣΟΚ να μην ανησυχεί μέσω διαρροών αλλά ... επισήμως;
Δεν θα ήταν πιο τίμιο απέναντι στο εκλογικό σώμα εάν ο κ. Παπανδρέου έλεγε, τώρα κατά την προεκλογική περίοδο, ότι "επειδή τα οικονομικά του κράτους βρίσκονται σε άσχημη κατάσταση δεν μπορούμε να δεσμευθούμε ότι είμαστε σε θέση να υλοποιήσουμε άμεσα τα φιλολαϊκά μέτρα που έχουμε εντάξει στο πρόγραμμά μας";
Αντί αυτής της ειλικρινούς στάσης, ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, ενώ γνωρίζει ότι δεν υπάρχουν δημοσιονομικά περιθώρια για ουσιαστικές φοροελαφρύνσεις και παροχές, επιμένει να παρουσιάζει δεσμεύσεις ότι θα υλοποιήσει, εντός των πρώτων 100 ημερών κυβερνητικής θητείας, μέτρα που θα τονώσουν τα εισοδήματα και θα κοστίσουν πάνω από 2 δισ. ευρώ στον προϋπολογισμό του 2010 και συνολικά πάνω από 10 δισ. ευρώ στην προσεχή τετραετία.
Όταν λοιπόν το ΠΑΣΟΚ αναλάβει την εξουσία θα "προσγειώσει ανώμαλα" αυτούς που θα έχουν πιστέψει αυτές τις εξαγγελίες και το ψήφισαν. Θα κάνει ό,τι έκανε η ΝΔ το 2004: θα αναστείλει την εφαρμογή των φιλολαϊκών μέτρων. Κι όχι μόνο θα αναστείλει τα φιλολαϊκά μέτρα αλλά θα στραφεί άμεσα στη λήψη σκληρών φοροεισπρακτικών μέτρων.
Κι αυτό διότι αμέσως μόλις αναλάβει την εξουσία θα έλθει αντιμέτωπο με τη σκληρή στάση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των λοιπών διεθνών οργανισμών που δεν θα δίνουν μεγάλα χρονικά περιθώρια δημοσιονομικής ανάταξης, θα απειλούν με αρνητικές εκθέσεις την ελληνική οικονομία και θα εκβιάζουν για σκληρά μέτρα για να μην επιτεθούν οι διεθνείς κερδοσκόποι στα ελληνικά ομόλογα και εκτινάξουν τα spread στα ύψη, οδηγώντας την χώρα σε χρεοκοπία!

Τετάρτη 23 Σεπτεμβρίου 2009

Με μειωμένο ή μηδενικό οικονομικό κίνητρο η απόσυρση παλαιών ΙΧ για τους οφειλέτες του Δημοσίου!

Μειωμένο έως ... μηδενικό ποσό οικονομικού κινήτρου απόσυρσης θα εισπράττουν από τις Δ.Ο.Υ. οι κάτοχοι παλαιών ΙΧ αυτοκινήτων που οφείλουν ληξιπρόθεσμα χρέη στο Δημόσιο!
Σύμφωνα με την παράγραφο 4 του άρθρου 5 της κοινής υπουργικής απόφασης που καθορίζει τις λεπτομέρειες εφαρμογής του μέτρου της απόσυρσης, οι Δ.Ο.Υ. θα συμψηφίζουν τα ποσά των οικονομικών κινήτρων που θα δικαιούνται οι προσερχόμενοι κάτοχοι παλαιών αποσυρθέντων ΙΧ, με τα ποσά των ληξιπρόθεσμων χρεών που αυτοί οφείλουν στο Δημόσιο.
Αυτό, πρακτικά, σημαίνει ότι:
> Εάν το ποσό του οικονομικού κινήτρου είναι μεγαλύτερο από το ποσό των ληξιπρόθεσμων χρεών, τότε το κίνητρο θα καταβάλλεται στον δικαιούχο μειωμένο κατά το ποσό των οφειλών του!
> Εάν το ποσό του οικονομικού κινήτρου της απόσυρσης είναι μικρότερο από το ποσό των ληξιπρόθεσμων οφειλών, ο δικαιούχος δεν θα εισπράττει ούτε ένα σεντ από το ταμείο της Δ.Ο.Υ.!

Aπίστευτο: σε 100 μέρες θα βρει φόρους 3 δις!

Το άκουγα, το ξανάκουγα, το ξανάκουγα και δεν το πίστευα. Κι όμως, το είπε. Μέσα στις πρώτες 100 μέρες που θα κυβερνήσει θα επιδιώξει να αποσπάσει 3 δισεκατομμύρια ευρώ από τους οφειλέτες του Δημοσίου ή/και τους φοροφυγάδες για να τα διοχετεύσει στην αγορά για την τόνωση της οικονομίας!
Ποιος θα προσπαθήσει να κάνει αυτό το θαύμα; Μα, ποιος άλλος; Ο νέος "καταλληλότερος για πρωθυπουργός" κ. Γ. Παπανδρέου! Είναι απίστευτο! Αλλά το προανήγγειλε! Στο debate των "2", χθες το βράδυ!
Αναφερόμενος στον χαρακτήρα της κυβέρνησής του, είπε ότι (θα) είναι:
"....μια κυβέρνηση με βούληση, μια κυβέρνηση με τη δύναμη να κάνει αλλαγές, μια κυβέρνηση που θέλει να τονώσει την αγορά άμεσα, τις 100 πρώτες μέρες, με σχέδιο, με 3 δισεκατομμύρια ευρώ τα οποία μπορούμε να βρούμε είτε από τους ανείσπρακτους φόρους είτε από τη φοροδιαφυγή, γιατί έχουμε τη βούληση αυτά να τα αντιμετωπίσουμε, τα οποία θα είναι και η βάση για να μπορέσουμε να πάμε σε ένα νέο αναπτυξιακό πρότυπο"!
Όλα αυτά ο κ. Γ. Παπανδρέου τα είπε στο τέλος του debate, στην τελευταία καταληκτική του τοποθέτηση! Και κανείς τηλεοπτικός αστήρ, από αυτούς που κόπτονται να μας ενημερώνουν και να μας εξηγούν τα πάντα, δεν σκέφθηκε να αναλύσει ή έστω να αναρωτηθεί για τη σημασία αυτών των φράσεων, στα πολύχρωμα πολιτικοδημοσιογραφικά πάνελ των καναλιών που ακολούθησαν το debate! Κανείς δεν σκέφθηκε να ρωτήσει κάποιον εκπρόσωπο του ΠΑΣΟΚ το απλό: Μα, καλά, είναι ανθρωπίνως δυνατόν η οποιαδήποτε κυβέρνηση του κόσμου, η οποία μάλιστα παραλαμβάνει την εξουσία από μία άλλη, του αντιπάλου κόμματος, να προλάβει ήδη μέσα στις 100 πρώτες μέρες της θητείας της να εισπράξει 3 δις ευρώ από την φοροδιαφυγή ή/και από τους οφειλέτες του Δημοσίου; Ούτε σε 1000 μέρες δεν μπορεί να τα εισπράξει, όχι σε 100! Κι όμως, αυτή η ... προαναγγελία θαύματος πέρασε χθες απαρατήρητη από όλους τους τηλεαστέρες της ενημέρωσης! Με τέτοιες ... αβλεψίες δημοσιογράφων, πώς να μην κερδίσει την αυτοδυναμία ο Γιώργος!

Τρίτη 22 Σεπτεμβρίου 2009

Γκάφα Παπανδρέου για τους φόρους, στο ντιμπέιτ

Μια πρωτοφανή γκάφα διέπραξε στο ντιμπέιτ των έξι πολιτικών αρχηγών ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ κ. Γ. Παπανδρέου. Στην ερώτηση που τού απηύθυνε ο πρωθυπουργός κ. Κ. Καραμανλής για το ποιες ακριβώς θα είναι οι τροποποιήσεις που σκοπεύει να επιφέρει στην κλίμακα φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων, ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ απάντησε ότι "δεν θα αλλάξουμε την κλίμακα, αλλά θα υπάρξει ένας ενιαίος τρόπος για τη φορολόγηση όλων των εισοδημάτων"!!!
Η απάντηση αυτή του κ. Παπανδρέου έρχεται σε ουσιαστική αντίθεση με τα όσα προβλέπει το οικονομικό πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ, ότι δηλαδή η φορολογική κλίμακα θα γίνει "ενιαία, προοδευτική" και θα είναι "τιμαριθμοποιημένη". Η γκάφα είναι πολύ μεγάλη και μπορεί να βοηθήσει τη Νέα Δημοκρατία να κερδίσει πόντους στην προεκλογική αναμέτρησή της με το ΠΑΣΟΚ, εφόσον βεβαίως την αντιληφθεί και την εκμεταλλευθεί.
Κι αυτό διότι η απάντηση αυτή του κ. Παπανδρέου:
> είτε είναι μια ακούσια αποκάλυψη των πραγματικών προθέσεων να μην υλοποιηθεί στο σύνολό της η προεκλογική φιλολαϊκή δέσμευση για "ενιαία, προοδευτική και τιμαριθμοποιημένη φορολογική κλίμακα", λόγω διαπίστωσης της μεγάλης στενότητας των δημοσιονομικών περιθωρίων του κρατικού προϋπολογισμού,
> είτε είναι μια σκόπιμη αποκάλυψη των πραγματικών προθέσεων του ΠΑΣΟΚ να μην υλοποιηθεί στο σύνολό της αυτή η εξαγγελία για τον ίδιο παραπάνω λόγο. Η δεύτερη αυτή εκδοχή, αν ισχύει, σημαίνει ότι ο κ. Παπανδρέου αποκάλυψε σκόπιμα από τώρα μια συνειδητή στροφή ... 120 μοιρών από την αρχική εξαγγελία του για "ενιαία, προοδευτική και τιμαριθμοποιημένη φορολογική κλίμακα".
Όποιο από τα δύο κι αν ισχύει, η απάντηση αυτή του κ. Παπανδρέου είναι μία γκάφα ολκής:
1) Καθιστά αναξιόπιστους τον ίδιο και τους συνεργάτες του που μέχρι πρότινος επαναλάμβαναν την παραπάνω εξαγγελία.
2) Αποκαλύπτει, εν μέσω προεκλογικής περιόδου, ότι το ΠΑΣΟΚ δεν προτίθεται να αλλάξει καθόλου τη φορολογική κλίμακα, παρά μόνο να την κάνει "ενιαία", δηλαδή να εξομοιώσει το αφορολόγητο των μη μισθωτών φορολογουμένων με αυτό των μισθωτών, ανεβάζοντάς το από τα 10.500 ευρώ στα 12.000 ευρώ. Αυτό όμως δεν θα οδηγήσει σε καμία μείωση φόρου για τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους, αλλά σε πολύ μεγάλη φορολογική επιβάρυνσή τους! Κι αυτό διότι εάν δεν μεταβληθούν καθόλου τα φορολογικά κλιμάκια και οι συντελεστές φόρου, τότε η φυσιολογική αύξηση των εισοδημάτων τους θα οδηγήσει σε πολλαπλάσια αύξηση των φόρων: τα αυξημένα εισοδήματα τους θα υπερφορολογηθούν, καθώς θα μεταβούν σε υψηλότερα φορολογικά κλιμάκια όπου οι συντελεστές φορολόγησης είναι πολύ μεγαλύτεροι .
Σημειώνεται ότι, εδώ και πολλούς μήνες, η αρμόδια τομεάρχης του ΠΑΣΟΚ κυρία Λούκα Κατσέλη έχει επανειλημμένα εξηγήσει ότι η κλίμακα θα αλλάξει από το ΠΑΣΟΚ και θα γίνει πιο προοδευτική, δηλαδή με περισσότερα φορολογικά κλιμάκια και συντελεστές φόρου, και θα τιμαριθμοποιείται κάθε χρόνο, δηλαδή τα φορολογικά κλιμάκια θα διευρύνονται κατά το ποσοστό της ετήσιας αύξησης του τιμαρίθμου. Με τον τρόπο αυτό, διευκρίνιζε η κυρία Κατσέλη, οι φορολογούμενοι θα προστατεύονται από την αύξηση του τιμαρίθμου και δεν θα επιβαρύνονται με πρόσθετους φόρους λόγω αύξησης των εισοδημάτων τους.
Με την απάντηση του κ. Παπανδρέου ότι "δεν θα αλλάξει η κλίμακα" ανατρέπεται η ουσία αυτής της σημαντικής προεκλογικής εξαγγελίας. Αποκαλύπτεται δε ότι ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ έχει αλλάξει γνώμη για το θέμα αυτό, ότι θεωρεί πλέον δημοσιονομικά ασύμφορη την προοδευτική και τιμαριθμοποιημένη φορολογική κλίμακα διότι οδηγεί σε σημαντική μείωση φόρων και μεγάλη απώλεια φορολογικών εσόδων.
Όμως η όψιμη αυτή διαπιστωση του κ. Παπανδρέου είναι που δίνει πολύ μεγάλες διαστάσεις στη γκάφα που διέπραξε. Διότι ουσιαστικά επιβεβαιώνει τα όσα έχει επανειλημμένα επισημάνει τον τελευταίο καιρό ο πρωθυπουργός κ. Κ. Καραμανλής ότι το ΠΑΣΟΚ, με το να εξαγγέλλει παροχές και άλλα φιλολαϊκά μέτρα ακολουθεί τον δρόμο των ανεύθυνων υποσχέσεων που κοστίζουν σημαντικά στον κρατικό προϋπολογισμό. Φανερώνεται δε ότι ήδη ο κ. Παπανδρέου έχει αρχίσει να αναθεωρεί αυτή την τακτική "μαζεύοντας" σιγά-σιγά ορισμένες από τις φιλολαϊκές του υποσχέσεις!

Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι ήδη ένα πρώτο βήμα υπαναχώρησης από την αρχική εξαγγελία περί "ενιαίας, προοδευτικής και τιμαριθμοποιημένης φορολογικής κλίμακας" έκανε ο κ. Παπανδρέου στη ΔΕΘ όταν μίλησε για "ενιαία, προοδευτική και δίκαιη φορολογική κλίμακα"! Απάλειψε δηλαδή τη λέξη "τιμαριθμοποιημένη" και την αντικατέστησε με το αόριστο "δίκαιη".

Κυριακή 20 Σεπτεμβρίου 2009

Η πάταξη της φοροδιαφυγής

Ήταν ακριβώς πριν από 16 χρόνια. Σεπτέμβριος 1993. Η απερχόμενη (και) τότε κουρασμένη και καταταλαιπωρημένη κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας με πρωθυπουργό τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη και υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών τον Στέφανο Μάνο υποσχόταν, ενόψει των εκλογών της 10ης Οκτωβρίου 1993, ότι έχει στις προτεραιότητες του οικονομικού της προγράμματος την "πάταξη της φοροδιαφυγής μέσω της εφαρμογής της μηχανοργάνωσης και ενός προγράμματος διασταυρώσεων μέσω του ΚΕΠΥΟ".
Ο λαός δεν πίστεψε τότε - όχι μόνο την εξαγγελία αυτή αλλά και πλήθος άλλων της κυβέρνησης Μητσοτάκη - και έδωσε ποσοστό 47% στο ΠΑΣΟΚ του Ανδρέα Παπανδρέου, επαναφέροντάς το μετά από 4 χρόνια και 4 μήνες στην εξουσία.
Από τότε το ΠΑΣΟΚ κυβέρνησε συνολικά 10 χρόνια και 5 μήνες! Έχασε την εξουσία στις εκλογές της 7ης Μαρτίου 2004, καθώς ο λαός κουράστηκε να βλέπει τόσα χρόνια να μην αλλάζει τίποτε σε πολλούς τομείς της καθημερινότητάς του, κουράστηκε να ακούει από αυτό το κόμμα ανεκπλήρωτες υποσχέσεις για πάταξη της διαφθοράς και της φοροδιαφυγής.
Το τελευταίο - η πάταξη της διαφθοράς και της φοροδιαφυγής - εξακολουθούσε να είναι και τότε - τον Μάρτιο του 2004 - το πιο σημαντικό ζητούμενο από τη νέα κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας που ανέλαβε τις τύχες της χώρας υπό τον Κώστα Καραμανλή.
Και φθάνουμε στο σήμερα: Σεπτέμβριος 2009. Μια κουρασμένη και καταταλαιπωρημένη πια κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας είναι και πάλι "απερχόμενη". Προκήρυξε πρόωρες εκλογές με βασική προτεραιότητα στο πρόγραμμά της την.... "πάταξη της φοροδιαφυγής"!
Χρειάσθηκε να περάσουν 16 χρόνια, να γίνει ένας τεράστιος κύκλος εναλλαγών των δύο κομμάτων στην εξουσία για να φθάσουμε ακριβώς εκεί που είχαμε μείνει τον Σεπτέμβριο του 1993: σε μια κυβέρνηση αδύναμη που μετράει αντίστροφα τις ημέρες παραμονής της στην εξουσία και προσπαθεί να πείσει ότι εάν την ξαναεμπιστευθούν θα .... πατάξει τη φοροδιαφυγή!
Καμιά φορά και η ... φορολογική ιστορία επαναλαμβάνεται σαν μια φάρσα!

Σάββατο 19 Σεπτεμβρίου 2009

Φορολογικά λάθη, αδικίες και σκάνδαλα!

Τα αλλεπάλληλα λάθη της δημόσιας διοίκησης οδηγούν πολλές φορές σε απίστευτες καταστάσεις. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις στις οποίες φορολογούμενοι έχουν κληθεί να πληρώσουν υπέρογκα ποσά φόρων ή προστίμων λόγω λανθασμένης ερμηνείας των νόμων ή λόγω λανθασμένων υπολογισμών από τις αρμόδιες ΔΟΥ ή τα αρμόδια Τελωνεία.
Η διαφορά βέβαια είναι ότι εάν ο φορολογούμενος, σε βάρος του οποίου έγινε το λάθος, δεν έχει οικονομική επιφάνεια, τότε δύσκολα βρίσκει το δίκιο του ή πολλές φορές δεν το βρίσκει ποτέ!
Αντιθέτως εάν στη θέση του αδικουμένου είναι ένας "επώνυμος" ή μια μεγάλη πανίσχυρη εταιρία η άρση της αδικίας γίνεται από τις αρμόδιες υπηρεσίες εύκολα και γρήγορα.
Όπως όμως κατάλαβα πρόσφατα, η μόνη περίπτωση να μην αποκατασταθεί τελικά από τη διοίκηση μια αδικία σε βάρος "επώνυμου" φορολογούμενου (φυσικού προσώπου ή εταιρίας) είναι να συμπέσουν ταυτόχρονα τέσσερα γεγονότα:
1) Η άρση της αδικίας να έχει γίνει παράτυπα έως παράνομα.
2) Να "διαρρεύσει" ο - παράτυπος έως παράνομος - τρόπος αντιμετώπισης της αδικίας σε κάποιο ηλεκτρονικό ή έντυπο μέσο ενημέρωσης, με μεγάλη θεαματικότητα ή αναγνωσιμότητα!
3) Το μέσο ενημέρωσης να ακολουθεί αντιπολιτευτική γραμμή απέναντι στο κόμμα στο οποίο ανήκει η πολιτική ηγεσία που ενέκρινε τον τρόπο άρσης της αδικίας.
4) Να βρισκόμαστε σε προεκλογική περίοδο!
Εάν τυχει να συμπέσουν και τα τέσσερα αυτά γεγονότα τότε η όλη υπόθεση δημοσιοποιείται ως "σκάνδαλο". Παρουσιάζεται ως "ύποπτη απόφαση των αρμοδίων πολιτικών προσώπων", ως "σκάνδαλο διαφθοράς"! Και προ του κινδύνου να κατηγορηθεί για διαφθορά, η υπόλογη πολιτική ηγεσία αναγκάζεται να πάρει πίσω την - παράτυπη έως παράνομη - απόφασή της για άρση της αδικίας!
Κάτι τέτοιο συνέβη πρόσφατα με την υπόθεση γνωστής εταιρίας αθλητικών ειδών, στην οποία αρχικά επιβλήθηκε από την αρμόδια τελωνειακή αρχή υπέρογκο πρόστιμο 300.000 ευρώ για υποβολή ανακριβών δηλώσεων, παρά το γεγονός ότι η διαπίστωση της ανακρίβειας δεν έγινε μετά από έλεγχο αλλά μετά από οικειοθελή προσέλευση της εταιρίας για διόρθωση των δηλώσεων. Το πρόστιμο επιβλήθηκε αν και η επιβολή του για τη συγκεκριμένη περίπτωση δεν προβλεπόταν από την τελωνειακή νομοθεσία! Στη συνέχεια, αναγνωρίσθηκε η αδικία και έγινε προσπάθεια να αποκατασταθεί αλλά η αποκατάσταση έγινε μάλλον με μη σύννομο τρόπο: εξεδόθη απόφαση με την οποία το πρόστιμο, "κατ' εξαίρεση των ισχυουσών διατάξεων", μειώθηκε στα 200 ευρώ!!
Στην πραγματικότητα:
- Η αδικία είχε γίνει όντως σε βάρος της γνωστής εταιρίας.
- Τα αρμόδια υπηρεσιακά πρόσωπα δεν πρόσεξαν όσο θα έπρεπε ώστε να εφαρμόσουν σωστά την κείμενη νομοθεσία και να λάβουν μέτρα που να κινούνται στο πλαίσιο της νομιμότητας, τόσο κατά τη διαδικασία του υπολογισμού του προστίμου όσο και κατά τη μετέπειτα προσπάθεια να το ακυρώσουν! Δεν ερμήνευσαν από την αρχή σωστά τη νομοθεσία, αδίκησαν τον φορολογούμενο και στη συνέχεια επιχείρησαν να αποκαταστήσουν το δίκαιο εφαρμόζοντας μη νόμιμες διαδικασίες και αδικώντας αυτή τη φορά το ίδιο το Δημόσιο, παρασύροντας παράλληλα και την πολιτική ηγεσία!
Η συμπεριφορά τους ήταν σαν αυτή του διαιτητή που δίνει σε μια ομάδα ένα ανύπαρκτο πέναλτυ, στη συνέχεια αντιλαμβάνεται ότι αδίκησε την άλλη ομάδα και, με την πρώτη ευκαιρία, δίνει ανύπαρκτο πέναλτυ υπέρ της άλλης ομάδας (που αδικήθηκε με το πρώτο πέναλτυ)! Προσπαθεί να άρει την αδικία με μια άλλη αδικία!
Εν τέλει, η δημοσιοποίηση της συγκεκριμένης υπόθεσης, εν μέσω προεκλογικής περιόδου, από τηλεοπτικό σταθμό μη φίλα προσκείμενο προς την κυβέρνηση είχε ως αποτέλεσμα να ακυρωθεί η μείωση του προστίμου, με νέα ανακλητική απόφαση. Η εταιρία εντωμεταξύ έχει στραφεί ήδη στα δικαστήρια για να βρει το δίκιο της.
Το ζητούμενο, όμως, σ΄αυτήν και σε τόσες άλλες παρόμοιες υποθέσεις που απασχολούν καθημερινά τις φορολογικές υπηρεσίες και τις επιχειρήσεις δεν είναι να συμπίπτουν πάντοτε τα παραπάνω τέσσερα γεγονότα για να σταματούν τα αλλεπάλληλα λάθη.
Το ζητούμενο εξακολουθεί να είναι ένα: η φορολογική δικαιοσύνη να αποδίδεται εγκαίρως από τη διοίκηση, από το ίδιο το κράτος. Οι υποθέσεις των φορολογουμένων να αντιμετωπίζονται με υπευθυνότητα, με τη δέουσα προσοχή και όχι επιπόλαια. Αλλιώς το ένα λάθος θα φέρνει το άλλο: οι αρμόδιοι που είναι υπεύθυνοι είτε θα φοβούνται να επανορθώσουν μήπως κατηγορηθούν για διαφθορά είτε στην προσπάθειά τους να επανορθώσουν θα κάνουν νέα λάθη και παρατυπίες και θα κινδυνεύουν να βρεθούν κατηγορούμενοι για διαφθορά. Οι δε φορολογούμενοι θα ταλαιπωρούνται άδικα για μεγάλα χρονικά διαστήματα με γραφειοκρατικές και δικαστικές διαδικασίες για να βρουν τελικά το δίκιο τους.











Αυξήσεις από μισό έως ενάμισι κουλούρι ημερησίως!

Στη χορήγηση πολύ χαμηλών ποσοστιαίων αυξήσεων στους βασικούς μισθούς των 450.000 υπαλλήλων και των λειτουργών του Δημοσίου θα προχωρήσει το ΠΑΣΟΚ, εφόσον κερδίσει τις εκλογές και αναλάβει την κυβέρνηση.
Με τον πληθωρισμό να διαμορφώνεται στα πολύ χαμηλά επίπεδα του 1%-1,5% και την επιδείνωση των οικονομικών του κράτους να αποκαλύπτεται σε όλο της το μέγεθος αμέσως μετά τις εκλογές, τυχόν νέα κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ θα υποχρεωθεί εκ των πραγμάτων να μετατρέψει την προεκλογική υπόσχεση για «αυξήσεις πάνω από τον πληθωρισμό» σε περιοριστική εισοδηματική πολιτική που θα προβλέπει αυξήσεις από 36 σεντς έως 1,1 ευρώ την ημέρα! Οι αυξήσεις αυτές ισοδυναμούν με μισό έως ενάμισι κουλούρι ημερησίως, κατά την προσφιλή έκφραση που χρησιμοποιούσαν συνδικαλιστές προσκείμενοι στο ΠΑΣΟΚ για να σχολιάσουν τις αυξήσεις μισθών και συντάξεων που έδινε η ΝΔ!

Σύμφωνα με τα επικρατέστερα σενάρια που εξετάζει ήδη το οικονομικό επιτελείο του ΠΑΣΟΚ, οι αυξήσεις επί των βασικών μισθών των εργαζομένων στο Δημόσιο θα κινούνται στα επίπεδα του 1,5% έως 2%. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα οι αυξήσεις επί των συνολικών αποδοχών των δημοσίων υπαλλήλων να περιορισθούν κάτω από 1%-1,5%, δεδομένου ότι οι αναπροσαρμογές δεν θα επεκταθούν στα επιδόματα, τα οποία θα παραμείνουν αμετάβλητα.
Η υιοθέτηση του «σεναρίου» της χορήγησης αυξήσεων 1,5% σε όλους τους βασικούς μισθούς θα έχει ως αποτέλεσμα:
* Οι μικτές αποδοχές των πολιτικών υπαλλήλων του Δημοσίου που υπάγονται στην κατηγορία Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης (ΥΕ), να αυξηθούν κατά 11 έως 18 ευρώ το μήνα ή κατά 0,36 έως 0,60 ευρώ τη μέρα. Ο εισαγωγικός βασικός μισθός (για υπάλληλο που δεν έχει συμπληρώσει το πρώτο έτος υπηρεσίας) θα διαμορφωθεί στα 722 ευρώ και ο καταληκτικός (για υπάλληλο με 33 έτη υπηρεσίας συμπληρωμένα) θα φθάσει τα 1.226 ευρώ.
* Οι μικτές αποδοχές των υπαλλήλων της κατηγορίας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΕ) να αυξηθούν κατά 12 έως 21 ευρώ το μήνα ή κατά 0,40 έως 0,70 ευρώ την ημέρα. Ο βασικός μισθός για τον υπάλληλο της κατηγορίας αυτής που δεν έχει συμπληρώσει ένα έτος υπηρεσίας θα διαμορφωθεί στα 842 ευρώ, ενώ ο βασικός μισθός του υπαλλήλου της ίδιας κατηγορίας με 33 έτη υπηρεσίας θα φθάσει στα 1.433 ευρώ.
* Οι αποδοχές των υπαλλήλων που υπάγονται στην κατηγορία Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΤΕ) να αυξηθούν κατά 14 έως 24 ευρώ το μήνα ή κατά 0,46 έως 0,80 ευρώ τη μέρα. Ο βασικός μισθός του υπαλλήλου της κατηγορίας ΤΕ που δεν έχει συμπληρώσει ένα έτος υπηρεσίας θα διαμορφωθεί στα 952 ευρώ, ενώ ο ανώτατος βασικός μισθός της ίδιας κατηγορίας θα φθάσει στα 1.613 ευρώ.
* Οι αποδοχές των υπαλλήλων της κατηγορίας Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΠΕ) να αυξηθούν κατά 15 έως 25 ευρώ το μήνα ή κατά 0,50 έως 0,83 ευρώ την ημέρα. Ο εισαγωγικός βασικός μισθός για την κατηγορία ΠΕ θα φθάσει τα 1.000 ευρώ, ενώ ο καταληκτικός θα διαμορφωθεί στα 1.691 ευρώ.

Η υιοθέτηση του «σεναρίου» της χορήγησης αυξήσεων 2% σε όλους τους βασικούς μισθούς θα έχει τα εξής αποτελέσματα:
* Οι μικτές αποδοχές των δημοσίων υπαλλήλων που υπάγονται στην κατηγορία ΥΕ, θα αυξηθούν κατά 14 έως 24 ευρώ το μήνα ή κατά 0,46 έως 0,80 ευρώ τη μέρα. Ο εισαγωγικός βασικός μισθός (για υπάλληλο που δεν έχει συμπληρώσει το πρώτο έτος υπηρεσίας) θα διαμορφωθεί στα 725 ευρώ και ο καταληκτικός (για υπάλληλο με 33 έτη υπηρεσίας συμπληρωμένα) θα φθάσει τα 1.232 ευρώ.
* Οι μικτές αποδοχές των υπαλλήλων της κατηγορίας ΔΕ θα αυξηθούν κατά 17 έως 28 ευρώ το μήνα ή κατά 0,56 έως 0,93 ευρώ την ημέρα. Ο βασικός μισθός για τον υπάλληλο της κατηγορίας αυτής που δεν έχει συμπληρώσει ένα έτος υπηρεσίας θα διαμορφωθεί στα 847 ευρώ, ενώ ο βασικός μισθός του υπαλλήλου της ίδιας κατηγορίας με 33 έτη υπηρεσίας θα φθάσει στα 1.440 ευρώ.
* Οι αποδοχές των υπαλλήλων που υπάγονται στην κατηγορία ΤΕ θα αυξηθούν κατά 19 έως 32 ευρώ το μήνα ή κατά 0,63 έως 1,06 ευρώ την ημέρα. Ο βασικός μισθός του υπαλλήλου της κατηγορίας ΤΕ που δεν έχει συμπληρώσει ένα έτος υπηρεσίας θα διαμορφωθεί στα 957 ευρώ, ενώ ο ανώτατος βασικός μισθός της ίδιας κατηγορίας θα φθάσει στα 1.621 ευρώ.
* Οι αποδοχές των υπαλλήλων της κατηγορίας ΠΕ να αυξηθούν κατά 20 έως 33 ευρώ το μήνα ή κατά 0,66 έως 1,10 ευρώ την ημέρα. Ο εισαγωγικός βασικός μισθός για την κατηγορία ΠΕ θα φθάσει τα 1.005 ευρώ, ενώ ο καταληκτικός θα διαμορφωθεί στα 1.699 ευρώ.

Τετάρτη 16 Σεπτεμβρίου 2009

Φ.Μ.Μ.Α.Π. ετοιμάζει ο Γ. Παπανδρέου

Στην υποδομή που "έκτισε" η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας για να θέσει σε εφαρμογή το Ενιαίο Τέλος Ακινήτων (Ε.Τ.ΑΚ.) θα βασισθεί η νέα κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ. προκειμένου να εφαρμόσει τον δικό της φόρο ακίνητης περιουσίας.

Ο νέος φόρος που ετοιμάζεται να νομοθετήσει το ΠΑ.ΣΟ.Κ. θα διαφέρει σημαντικά από τον Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας (Φ.Μ.Α.Π.), που εφαρμόσθηκε από το 1997 έως το 2007. Θα επιβαρύνει όχι μόνο τη μεγάλη αλλά και τη μεσαία ακίνητη περιουσία. Θα είναι δηλαδή ένας Φόρος Μεγάλης και Μεσαίας Ακίνητης Περιουσίας (Φ.Μ.Μ.Α.Π.)! Συγκεκριμένα, οι διαφορές του νέου φόρου από τον Φ.Μ.Α.Π. και το Ε.Τ.Α.Κ. θα είναι οι εξής:

1) Τα αφορολόγητα όρια αξίας της ακίνητης περιουσίας των φυσικών προσώπων δεν θα είναι τόσο υψηλά όσο ήταν στον Φ.Μ.Α.Π.

Θυμίζουμε ότι στον Φ.Μ.Α.Π. τα αφορολόγητα όρια ήταν 243.600 ευρώ για κάθε άγαμο και 487.200 ευρώ για τους έγγαμους. Επιπλέον, προβλεπόταν προσαύξηση του αφορολογήτου κατά 61.650 ευρώ για κάθε ένα από τα δύο πρώτα παιδιά και κατά 73.400 ευρώ για κάθε ένα από τα επόμενα. Το συνολικό αφορολόγητο που δικαιούτο μια οικογένεια με ένα παιδί έφθανε τα 548.850 ευρώ, ενώ για οικογένεια με δύο παιδιά το αφορολόγητο ανερχόταν σε 610.500 ευρώ.

Προκειμένου το ΠΑΣΟΚ να εξασφαλίσει όσο το δυνατόν περισσότερα έσοδα από την είσπραξη του νέου φόρου που θέλει να επιβάλει, θα διαμορφώσει τα αφορολόγητα όρια σε χαμηλότερα επίπεδα από τα προαναφερθέντα. Παράλληλα όμως, τα νέα αφορολόγητα όρια θα είναι υψηλότερα από αυτά που ισχύουν σήμερα στο Ε.Τ.ΑΚ., τα οποία ανέρχονται σε 100.000 ευρώ για κάθε άγαμο, σε 200.000 ευρώ για τους έγγαμους και σε επιπλέον 30.000 ευρώ για όσους έχουν τρία ή περισσότερα παιδιά. Επιπλέον τα αφορολόγητα όρια του νέου φόρου θα αφαιρούνται από τη συνολική αξία όλων των ακινήτων που θα υπάγονται σ' αυτόν κι όχι μόνο από τη συνολική αξία των κατοικιών, όπως γίνεται τώρα στο Ε.Τ.ΑΚ.

2) Ο νέος φόρος ακίνητης περιουσίας, όσον αφορά στα φυσικά πρόσωπα, θα επιβάλλεται καί στα αγροτεμάχια καθώς και στις λοιπές εδαφικές εκτάσεις που βρίσκονται εκτός σχεδίου. Το Ε.Τ.ΑΚ. δεν "πιάνει" τα αγροτεμάχια και τα οικόπεδα εκτός σχεδίου που ανήκουν στα φυσικά πρόσωπα.

3) Θα υπάρχει κλιμάκωση της επιβάρυνσης ανάλογα με το ύψος της φορολογητέας αξίας, περίπου όπως γινόταν στον Φ.Μ.Α.Π. Αυτό σημαίνει ότι η αξία της ακίνητης περιουσίας που θα απομένει μετά την αφαίρεση του αφορολογήτου ποσού δεν θα φορολογείται με έναν μόνο συντελεστή 0,1%, όπως γίνεται τώρα με το Ε.Τ.ΑΚ., αλλά με κλίμακα συντελεστών, που θα ξεκινούν από τα επίπεδα του 0,3% και θα φθάνουν ακόμη και μέχρι το 0,8%-1%.


Η διαδικασία υπολογισμού του φόρου θα είναι αυτόματη, όπως γίνεται και τώρα με το Ε.Τ.ΑΚ. Το ΠΑ.ΣΟ.Κ. θα αξιοποιήσει την ηλεκτρονική υποδομή του "περιουσιολογίου" που έστησε με τόσο κόπο η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών από το 2005 μέχρι σήμερα. Με βάση την υποδομή αυτή θα εκδίδονται εκκαθαριστικά σημειώματα που θα αποστέλλονται ταχυδρομικά στους υπόχρεους ιδιοκτήτες. Μόνιμη πηγή ενημέρωσης του ηλεκτρονικού "περιουσιολογίου" θα είναι το έντυπο Ε9 που υποβάλλουν κάθε χρόνο οι ιδιοκτήτες για να δηλώνουν πλέον τις μεταβολές που επήλθαν το προηγούμενο έτος στην οικογενειακή τους κατάσταση και στα ακίνητα περιουσιακά στοιχεία τους.

Τρίτη 15 Σεπτεμβρίου 2009

Νέα φορολογικά μέτρα μετά τις εκλογές

Η ώρα της αλήθειας για την οικονομία θα έλθει, όπως όλα δείχνουν, μετά τις εκλογές. Από την Δευτέρα 5 Οκτωβρίου όλοι μας θα προσγειωθούμε στη σκληρή πραγματικότητα. Όποια κυβέρνηση κι αν προκύψει θα βρεθεί αντιμέτωπη με την έκρηξη του δημοσιονομικού ελλείμματος πάνω από το 7% του ΑΕΠ. Εάν το ΠΑΣΟΚ κερδίσει τις εκλογές, εξέλιξη που θεωρείται η πιο πιθανή σύμφωνα με τους πιο αντικειμενικούς παρατηρητές, θα υποχρεωθεί να αναθεωρήσει πολλά από τα φιλολαϊκά στοιχεία του οικονομικού του προγράμματος και να δώσει προτεραιότητα στη λήψη μέτρων εισπρακτικού χαρακτήρα άμεσης απόδοσης.
Οι πληροφορίες που έχουμε συλλέξει δείχνουν ότι τυχόν νέα κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ θα επιδιώξει την άμεση ανάκαμψη των φορολογικών εσόδων και το "πάγωμα" πολλών κατηγοριών δημοσίων δαπανών.
Τα μέτρα που ήδη σχεδιάζεται να ληφθούν θα προβλέπουν:
1) Νέα διαδικασία αυτόματης περαίωσης εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων για επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες.
2) Αυξήσεις στις αντικειμενικές αξίες των ακινήτων.
3) Αυξήσεις στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης καυσίμων, προϊόντων καπνού και αλκοολούχων ποτών.
4) Υποχρεωτική εφαρμογή του συστήματος λογιστικού προσδιορισμού των εισοδημάτων για όλους ανεξαιρέτως του μικροεπαγγελματίες. Στην υποχρέωση έκδοσης αποδείξεων και τήρησης βιβλίων εσόδων-εξόδων (β' κατηγορίας) θα ενταχθούν μεταξύ των άλλων οι ταξιτζήδες, οι πρατηριούχοι υγρών καυσίμων, οι πωλητές αγροτικών προϊόντων στις λαϊκές αγορές κ.λπ.
5) Ριζική αναθεώρηση ή ακόμη και κατάργηση του συστήματος της "αυτοπεραίωσης" με το οποίο "κλείνουν" τα βιβλία τους κάθε χρόνο, χωρίς φορολογικό έλεγχο, εκατοντάδες χιλιάδες επιτηδευματίες.
6) Κατάργηση των ευνοϊκών ρυθμίσεων που προβλέπουν αυτοτελή φορολόγηση εισοδημάτων για ύπαλλήλους δημοσίων επιχειρήσεων, εφοριακούς, τελωνειακούς, υπαλλήλους Γενικού Χημείου, ιπταμένους πολιτικής αεροπορίας, στρατιωτικούς, ιατρούς του ΕΣΥ, προσωπικό του ΕΚΑΒ, συμβούλους τοπικής αυτοδιοίκησης, νομάρχες, δημάρχους, κοινοτάρχες, δικαστικούς λειτουργούς, βουλευτές, αθλητές, προπονητές και πολλές άλλες κατηγορίες.
7) Αύξηση της παρακράτησης φόρου από τις αμοιβές των ελευθέρων επαγγελματιών.
8) Αύξηση της προκαταβολής φόρου των επιχειρήσεων.
9) Κατάργηση των διατάξεων της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας που προβλέπουν σταδιακή αποκλιμάκωση, από 25% σε 20%, του φορολογικού συντελεστή για εισοδήματα από 12.000 έως 30.000 ευρώ και για τα κέρδη ΑΕ και ΕΠΕ.
10) Επαναφορά του Φόρου Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας με αφορολόγητα όρια ελάχιστα υψηλότερα από αυτά που ισχύουν στο ΕΤΑΚ και με συντελεστές φόρου αυξημένους από 0,1% που προβλέπει το ΕΤΑΚ σε 0,3% έως 1%, ανάλογα με το ύψος της φορολογητέας αξίας της ακίνητης περιουσίας.
11) Επιβολή αυστηρού καθεστώτος τεκμηρίων διαβίωσης και "πόθεν έσχες".
12) Αύξηση όλων των φορολογικών προστίμων.
13) Εισαγωγή αντικειμενικών κριτηρίων στους φορολογικούς ελέγχους με την καθιέρωση point system.
14) Αναβολή της επιβολής του φόρου υπεραξίας στις μετοχές που είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο και αύξηση του φόρου επί των χρηματιστηριακών συναλλαγών.
15) Διατήρηση των ρυθμίσεων της ΝΔ που προβλέπουν αυξήσεις στα τέλη κυκλοφορίας, επιβολή τέλους στα καρτοκινητά, αυξήσεις στα φορολογικά τέλη κινητής τηλεφωνίας, επιβολή έκτακτης εισφοράς στα εισοδήματα άνω των 60.000 ευρώ έτους 2007, επιβολή έκτακτης εισφοράς στα μεγάλα σκάφη αναψυχής και επιβολή πρόσθετου ειδικού φόρου στα αυτοκίνητα άνω των 1.929 κυβικών εκατοστών.
15) Κατάργηση των απαλλαγών από τον ΦΠΑ, που ισχύουν για γιατρούς, δικηγόρους, εκπαιδευτήρια, καζίνα, τράπεζες και άλλες κατηγορίες επαγγελμάτων.
16) Αναθεώρηση ορισμένων χαμηλών συντελεστών ΦΠΑ.